Deny me if you can av Nellie C. Lind

image

Titel: Deny me if you can – A vampire love story
Författare: Nellie C. Lind
Förlag: Sense förlag
Vid pennan: Nathalie Sjögren

Baksidestext: ”Megan’s sister is dying, and the only one who can save her is the Vampire King Jaromir. His blood can heal, and Megan will do anything to get her hands on it, even agree to be his prey for one night. If Megan can stay away from him the whole night, she will get what she came for, but if she fails, she must give in to him.

Losing doesn’t sound so bad, especially when the Vampire King is one of the most attractive men Megan has ever seen. But if she looses, her sister will die. So now Megan has to make choice. Her sister’s life, or the Vampire King’s passionate embrace.”

Den här boken köpte jag på bokmässan Andra Världar efter att ha läst om den tidigare och varit nyfiken på den ett tag. Jag började läsa den redan på mässan och kunde inte sluta läsa förrän jag kom till slutet. Jag sträckläste den helt enkelt.

Nellie är en svensk författare som tidigare har skrivit böcker på svenska, men nu har hon gått över till engelska. Jag måste erkänna att jag, som är engelsklärare i grunden, har tyvärr svårt att ta av mig lärarglasögonen. Språket är bra och det finns ett driv i texten som gör att man hela tiden vill läsa mer. Men (och detta men ska tas med en nypa salt) det finns en del grammatiska fel och meningar som man märker är konstruerade av en svenskspråkig författare. Mest är det prepositioner och några uttryck som inte riktigt stämmer och för mig sänker det farten på en annars mycket läsbar och underhållande historia. Dessutom är det för många upprepningar av karaktärernas namn. Jag skulle hellre sett varierande substantiv. Det blir ibland flera Megan nästan på varandra.

Men nog om det negativa. Det här är en fartfylld, lättläst, erotisk och spännande roman. I början kan man lätt tro att det kommer att bli en enda katt- och råttalek, men det händer ständigt saker som ställer allt på ända. Som läsare blir man överraskad och vill bara veta mer om hur det ska gå. Som sagt, jag mer eller mindre sträckläste boken. Kapitlena är korta och hjälper till att driva handlingen framåt. Det varvas mellan de två huvudpersonerna, Megan och Jaromir och deras liv flätas alltmer ihop.

Boken för tankarna till Pretty when she dies – även den en vampyrroman, om än inte lika erotisk som denna, men tempot är liknande. Dessutom, i den här boken, får man ”ny” kunskap om hur vampyrer lever, klarar av och framför allt hur man blir en vampyr. Nellie har sin egen version av vissa bitar och de är en modern och snygg tolkning av vad det innebär att vara en vampyr. Allt känns fräscht och nytt och vävs in bra i själva historien.

Gillar du vampyrer och gillar du erotik är detta en bok för dig. Jag ger den 9 ½ kakor av 10 (jag drar av ett halvt poäng pga av grammatiken, men det är egentligen inte något som en vanlig läsare skulle tänka på lika mycket som jag). Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Nellie.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Detta inlägg publicerades i Engelska titlar, Fantasy och science fiction, Nathalie Sjögren och märktes , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Deny me if you can av Nellie C. Lind

  1. Pingback: Bokmässan Andra Världar 2015 | bookiecookiez

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.