Bokmässan Andra Världar 2015

Inlägget skrivet av Nathalie Sjögren

För tredje året i rad var det dags för bokmässan Andra Världar, en bokmässa för och med fantastikböcker. Jag har varit med från starten som en av utställarna och i år var inget undantag. 2013 började det hela i Sägnernas Hus i Sandhem. En härlig lokal med mycket inspiration. Andra året var det i Jönköping och i år utspelade det sig i Ljungby under Berättarfestivalen.

andra världar 1Skillnaden i år var att det endast var en dag, istället för två som det tidigare har varit. Dock var det inte sämre för det. Lokalen var ljus och fin och vi hade alla en fin överblick av varandra. Att gå runt som besökaren gjorde det även enkelt och spännande att titta på alla de underbara böckerna som fanns.

Eftersom det var en del av Berättarfestivalen skedde en hel del föreläsningar runt omkring i salarna intill våra bord. Vi fick därför besök av både de som kom just för Andra Världar och de som var där för föreläsningarnas skull. Oavsett var det en trevlig stämning och roligt att stifta nya bekantskaper. Lite starstruck blev jag när en av föreläsarna kom: Margit Sandemo, författaren till Isfolket. Hon passerade mitt bord för att komma till föreläsningen och jag fick syn på hennes käpp – handtaget var ett silvrigt drakhuvud. Tyvärr hann jag inte få fram kameran, men Eva Ulleryd, en av utställarna hann.

andra världar 2

Nackdelen var att eftersom solen lyste genom glastaket blev det otroligt varmt inne i lokalen. Allt eftersom timmarna gick blev vi alla allt mer dåsiga. Jag passade då på att gå runt och prata med de andra författarna/utställarna för att hålla mig igång. Och köpte mig lite böcker naturligtvis.

Vilka var det som ställde ut? Här kommer en lista

Andra Världar AB
Sagomuseet Ljungby
Books Factory
Hastur Förlag
Ordspira förlag
Catoblepas förlag
Poopuu Förlag
Nathalie Sjögren
Lisa Rodebrand
In Mind Studios
Jonas Lejon
Marcus Olausson
Antares Bokförlag
Tora Greve
Bertil Falk
Ylva Lee Lindell
Undrentide förlag
Epok förlag
Upper Room Förlag
Iwald Illustration
Löv & Craig
Fafner Förlag
Förlag Universum Noll
Bankeryd Bok och Kultur
Stimpla Publishing
Thomas Årnfelt
Anna-Karin Andersson
Legend
Eva Ullerud
Catharina Ullerud
Marie-Louise Fritzén

böcker

Själv fick jag med en liten hög böcker. Den första är redan recenserad då jag sträckläste den sedan jag kom hem. De andra kommer så småningom.

Jag hade mycket trevlig på årets Andra Världar och ser fram emot nästa år. Som vanligt säger jag: har du inte varit där, se till att åka dit nästa gång det beger sig. Det är väl värt att botanisera sig i sci-fi, skräck och fantasy.

Väl mött i böckernas värld.
/Nathalie

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Nathalie Sjögren, Vi testar!, Vi tipsar! och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokmässan Andra Världar 2015

  1. Thomas skriver:

    Snygg boktrave!😉

Kommentera

