Finding Audrey av Sophie Kinsella

23305614Titel: Finding Audrey
Författare: Sophie Kinsella
Förlag: Doubleday Children’s
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Jag kände Sophie Kinsella som författaren bakom Confessions of a Shopaholic och den har aldrig tilltalat mig men jag såg omslaget till Finding Audrey och blev nyfiken på att läsa baksidestexten. På den vägen blev det att jag läste min första bok av Kinsella.

Audrey är en ung tjej som kämpar med ångestsyndrom efter en traumatisk händelse i samband med skolan. Hon tillbringar sin tid hemma, hon har solglasögon på sig alltid och hon pratar inte med någon annan än de andra i hennes familj och sin terapeut Dr. Sarah. Hon gör försiktiga framsteg men tillbringar fortfarande det mesta av sin tid hemma och det mesta skrämmer henne. En dag kommer en vän till Audreys storebror på besök och Audrey känner någon slags kontakt med honom. Första gången de träffas blir hon överraskad och får en panikattack. Resten av berättelsen handlar om Audreys väg mot att bli bättre, hennes sämre dagar och hennes bättre dagar och den kontakt som utvecklas mellan henne och Linus. Det är en väldigt mysig bok det här. Den handlar om ett tungt ämne och Kinsella lyckas förmedla Audreys rädslor och tankar på ett sätt som når och berör mig. Som läsare bryr jag mig om Audrey och vill att hon ska fortsätta kämpa och att saker ska börja gå lättare för henne. Jag ger den här boken 9 kakor av 10 och jag rekommenderar den till läsare som gillar YA-böcker och som vill ha en känsla av att inte vara ensam om att behöva kämpa med saker och ting.

Madeleine Wickham är en brittisk författare som skriver under pseudonymen Sophie Kinsella. Förutom att skriva skönlitteratur har hon också arbetat som finansjournalist. Finding Audrey är inte typisk för vad Kinsella skrivit; hon är mest känd för att ha skrivit chick-lit och mer specifikt Shopaholic-serien.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

