Two Boys Kissing av David Levithan

17237214Titel: Two Boys Kissing
Författare: David Levithan
Förlag: Knopf Books for Young Readers
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Efter att jag läst Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan tänkte jag under en period att jag verkligen borde läsa något av David Levithan. Jag lyckades till slut komma på detta när jag faktiskt var på biblioteket som hade Two Boys Kissing, den bok som jag fått rekommenderad att jag skulle börja med om jag skulle läsa Levithan.

Allting som händer i denna berättelse kretsar kring navet som är de två sjuttonåriga killarna Harry och Craig, som varit tillsammans tidigare men som nu “bara” är vänner, som försöker sig på en 32 timmar lång maratonkyss för att sätta världsrekord. Berättarperspektivet i Two Boys Kissing är väldigt speciellt; det här är en historia som berättas av ett vi som består av homosexuella män som dött i AIDS. Under de fåtal dagar som berättelsen utspelar sig får läsaren också möta andra homosexuella pojkar som kämpar med komplicerade känslor för sig själva och varandra. Alla de andra pojkarna får veta att Harry och Craig försöker slå världsrekordet och de blir berörda av försöket av olika anledningar och på olika sätt.

Det här är en inspirerande historia, en rå och vacker historia berättad med ett språk som är lätt att ta till sig och flyter på bra. Det tog mig inte många dagar att läsa hela denna berättelse. Att den är baserad på en verklig händelse gör bara berättelsen starkare, tycker jag, och Harry och Craig stannade kvar i mina tankar ett bra tag efter att jag läst berättelsen. Jag ger den här berättelsen 8 kakor av 10 och jag rekommenderar den till alla YA-entusiaster som vill läsa en inspirerande berättelse och som inte har något emot att läsa på engelska.

David Levithan är en amerikansk barnboksredaktör och författare. Hans första YA-bok Boy Meets Boy gavs ut 2003. Levithan är också grundare och redaktör på bokförlaget PUSH. Han har skrivit böcker såväl själv som tillsammans med John Green (Will Grayson, Will Grayson) och tillsammans med Rachel Cohn (Nick & Norah’s Infinite Playlist och Dash & Lily’s Book of Dares).

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

