Rapport från Swecon

Lupina Ojala gästbloggar idag och berättar om hur det var på Swecon i helgen.

Liten rapport från ConFuse 2015

Förra helgen gick årets Swecon av stapeln. ConFuse i Linköping var värdar och det var en alldeles utmärkt kongress de anordnat. Vi höll till i Frimurarehotellets konferenslokaler och det var faktiskt enormt skönt att på kvällarna kunna ta hissen upp till sitt rum för att sova ett par timmar innan nästa dags aktiviteter drog igång.  Alla som deltagit i diverse kongresser och konvent vet att sovtimmarna blir få och att det är fullt ös hela dagarna.

För er som inte känner till Swecon, är det helt enkelt Sveriges nationella sf- och fantasykongress som årligen hålls på olika platser i landet. Årets hedersgäster var författarna Madeline Ashby, Kristina Hård och Ben Aaronovitch.

image

Förlag och författare hade ett eget bokrum och det var där jag av förklarliga skäl hängde mest. Det är relativt nytt i de här sammanhangen med bokbord i större skala. Med tanke på tillströmningen av folk verkar det numera vara ett uppskattat inslag som ger författare och läsare en möjlighet att mötas.

Programmet var späckat med intressanta punkter. Tyvärr hann jag inte se så många som jag velat eftersom jag hade mitt bokbord att kolla till, samt att jag fastnade i intressanta diskussioner med både gamla och nya vänner titt som tätt. Just det där med att fastna i diskussioner är en stor och viktig del av en sådan här kongress. Anledningen att vi åker dit är just att få andas och leva fantastik under en helg.

image

Bland de paneldiskussioner jag lyssnade till var Troll i svensk fantasy en som jag tyckte var både intressant och lättsam. Författaren Oskar Källner inledde med allsång och publiken hakade glatt på. Vad vi sjöng? Trollmors vaggvisa och det lät riktigt bra. Övriga paneldeltagare var Kristina Hård, Carolina Gómez Lagerlöf, Anna Vintersvärd och Rasmus Kaj.

image

En tyngre programpunkt var Marcus Olaussons föreläsning Fantastik som tillflykt och terapi där han öppenhjärtigt berättade om sin egen utmattningsdepression. För att inte göra det alltför tungt blandade han det svåra med humor, ett grepp jag tycker fungerade alldeles utmärkt.

image

Själv debuterade jag som paneldeltagare och diskuterade Retrofuturism med Anna Davour och Anna Blixt. Det blev mest prat om steampunk som vi alla tre har en stark förkärlek till. På de här kongresserna bidrar alla som vill med det de kan och har intresse av. Alla deltagare gör kongressen tillsammans och det tycker jag är helt fantastiskt.

Frågan om det behövs ett svenskt fantastikpris dryftades i en panel sent på lördagskvällen. Något egentligt svar kom aldrig fram, men väldigt många tänkvärda argument både för och emot. I panelen satt de i sammanhangen rutinerade fandomkillarna John-Henri Holmberg, Johan Anglemark, Olov Livendahl, Kjartan Lindøe och Thomas Cronholm.

Varje år röstas en vinnare av Alvarpriset fram och i år gick det till Maria Nygård som bland annat är aktiv i fantastikföreningen Catahya. Priset består av ett stipendium och ett konstverk, och utdelas för ”omfattande och betydelsefullt ideellt arbete av bestående värde inom svensk science fiction-fandom”. Grattis Maria!

Till alla er som har ett intresse för science fiction och fantasy, men aldrig varit på en kongress säger jag bara: Testa! Det värsta som kan hända är att ni blir fast och åker på alla kongresser i fortsättningen. Nästa år är det Fantastika i Stockholm som anordnar Swecon. Ses vi där?

Lupina Ojala

Eventets hemsida: confuse

Här finns en lista med gästande författare: http://www.confuse.nu/om-confuse/forfattare/

Min hemsida: lupinaojala

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Detta inlägg publicerades i Vi testar!, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rapport från Swecon

  1. Pingback: Bilder från Swecon 2015 | Lupina Ojala

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.