”Gainea” av Aengeln Englund

gaineaAndra Världar 2011
ISBN 9789187951046
Vid pennan Lisa Rodebrand

Här kommer en recension på en bok som har stått i min bokhylla alldeles för länge. Kanske var det löftet om att den handlar om mytologi och skapelseberättelse som har gjort den blivit stående. Kanske hade jag en förutfattad mening om att den skulle vara pretentiös och svår. Det var den definitivt inte. I stället var språket enkelt och effektivt med ett flyt och en känsla som gjorde det till ett nöje att läsa.

Det är den här sortens fantasy jag gillar allra bäst. När författaren har skapat en egen värld, inte efterliknat Tolkien eller någon annan, utan gått sin egen väg. Englund gör det grundligt genom att låta boken börja med att världen skapas. Ur Tomheten och Mörkret föds Drömmen och Un ser hur världen borde vara. Hon skapar sig själv och därefter världen omkring sig. Det tar tid och är inte smärtfritt.

När Un skapat vatten, träd och växter tar hon sig an att skapa människan, Ghulim. Men först ger hon liv till sju furim som får evigt liv och uppgiften att ledsaga Ghulim så att de lever sitt liv enligt Drömmen. Det är en av dessa sju furim, In, som vi får följa genom boken. Att leva sitt liv enligt Drömmen visar sig nämligen inte vara så lätt. Inte när befolkningen växer, resurserna minskar och allt fler blir desperata.

Efter den inledande skapelseberättelsen börjar boken mer att likna en ”vanlig” fantasy, med furim som innehar speciella egenskaper och krafter och med magi som hanteras både av furim, ghulim och de våldsamma trollen. Det är en storslagen berättelse om en civilisations uppgång och fall, för visst leder utvecklingen sakta fram mot en analkande katastrof. Kommer In och hennes vänner att kunna rädda världen innan den går under?

Boken är skriven i dåtid och tredje person. Den inleds med Uns skapelseberättelse och skiftar sedan perspektiv mellan Skaparen Un och furimen In. Boken har korta kapitel och det är lätt att bara läsa ett kapitel till. Fastän att det är svåra frågor som behandlas är de beskrivna på ett enkelt och naturligt sätt. Jag dras snabbt in i den här världen och att människor som dör förvandlas till sand blir något helt naturligt. Så har det ju varit sedan tidernas begynnelse.

En sak som jag aldrig riktigt får kläm på är symbolen med cirklarna som förekommer på några ställen. Antingen har jag missat vad den står för eller så kommer det i nästa bok. Englunds värld är befolkad med intressanta karaktärer men så här i efterhand hade jag önskat mig mera djup i personteckningen. Un är visserligen djup så att det räcker och blir över, men jag känner att jag hade velat lära känna furim bättre. Med lite tur dyker de upp i nästa bok.

Fastän boken är den första i en serie känns slutet inte öppet utan alla trådar vävs samman. Bortsett från att jag gärna vill läsa mer av den här författaren känns historien avslutad. Jag kan varmt rekommendera Aengeln Englunds fantasyroman Gainea. Du hittar den här.

/Lisa Rodebrand

Detta inlägg publicerades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.