Lust

Titel: Lust
Författare: Åsa Schwarz
Förlag: Mix Förlag

Recensionen skriven av Angelika Vaala

Baksidestext:

Lust”Jag tar en penna och skriver min önskan med stora, tydliga bokstäver. Därefter ritar jag en stjärna med sju hörn över texten: Jag ska skaffa mig kontroll över ditt liv. Jag vill krossa ditt tak, ditt hus, ditt gamla liv.”

Sara är en okänd författare fram tills hon använder en gammal ritual. Egentligen tror hon inte på sådant, men nu går hennes dröm i uppfyllelse. Hon blir en bästsäljande författare och värvas till det stora förlaget. Ofrivilligt dras hon in i ett triangeldrama med den framgångsrika förläggaren Anders. Svartsjukan får henne att åter använda de krafter hon inte trodde fanns. Hennes mörkaste önskningar sätts på pränt.

Jag hakades fast redan från första sidan, det var svårt att lägga boken ifrån sig!

Trots att jag själv är huvudpersonen Saras raka motsats, drogs jag in i hennes starka begär, hennes känslor, rädslor, den kvävande ångesten och själva lyckoruset när allt gick hennes väg. Det hela upplevdes av mig som något högst verkligt, mycket trovärdigt, vare sig vi tror på skrock eller ej.

Åsa Schwarz skriver flytande, nästan poetiskt, med skrämmande träffsäkerhet i en människas hela känsloregister. Att kunna skriva om en karaktär vars väg inte alls går den vanliga ”hjältevägen”, nej, snarare handlar detta om en anti-hjälte, och ändå behålla läsarens sympati hela vägen, det är en förmåga få förunnat!

Jag tyckte även mycket om de korta inslagen, som handlade om Saras unga mormor, och de olika romanfigurernas egna synvinklar. För att inte nämna själva omslaget, som jag tycker är underbart!

Till en början, kan jag dock påpeka, blev jag förvirrad av berättarperspektiv och tempus, som skiftade en del. Men efter några sidor kom jag in i det, och senare tänkte jag snarare att dessa skiftningar passade just den här boken utmärkt.

Högst personlig parentes bara, som jag inte kan avhålla mig från att nämna, är att jag tyckte det var lite kul att helt oväntat få läsa om Wicca i skönlitteratur, blev glatt överraskad 🙂

8 cookiez av 10!

Detta inlägg publicerades i Angelika Vaala, Hem, Recensioner, Skräck och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lust

  1. Pingback: Bookiecookiez recenserar Lust | Åsa Schwarz

  2. Pingback: Boktips! | Bokkitteln

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.