Revolt

Revolt

Revolt

Titel: Revolt
Författare:
Lisa Rodebrand
Förlag: PaperTalk

Det första jag slogs av var att detta är en väldigt våldsam bok, det är många slagsmål mellan de olika karaktärerna. Det påminner lite om en vild actionrulle, man får skynda sig att hänga med. Huvudpersonen André lever i en värld där människorna är slavar under klykonerna. De är stora, grymma och starka varelser med grå hud och svarta kloliknande naglar. André och hans kompis Christian flyr från gruvorna där de jobbar för att ta sig till staden och på vägen ser de ett rymdskepp som kraschat. I det finns Caroline och med sina klarblå ögon förstår de unga männen direkt att hon kommer från Kolonin, eftersom det inte finns några människor med blå ögon kvar på jorden. 

Ungdomarna formar någon sorts plan att hon ska få se hur människorna har det på jorden, så hon kan informera de i Kolonin om hur illa ställt det är. De i Kolonin vet inte om det eftersom Mark Keyel, som har makten på jorden, felinformerar de i Kolonin till klykonernas fördel. Han är dessutom den som dödade Andrés föräldrar, när André var liten, då människorna gjorde en (misslyckad) revolt. Det är en hård värld ungdomarna lever i och det sker snabba allianser hela tiden och karaktärerna har svårt att lita på varandra. Caroline har stora problem med de olika morden, men människorna på jorden har befunnit sig i något som liknar ett krigstillstånd så länge att de inte reflekterar över att döda klykoner och ibland varandra. För att vara så ung är huvudpersonen väldigt desillusionerad. Jag förväntade mig ett annat slut.

Lisa är också en bookiecookiez och vi är kompisar på facebook, men vi har aldrig träffats IRL, eftersom Lisa inte bor i Stockholm där jag bor. Vi bytte böcker med varandra, hon fick min Bergsstjärnan på posten och jag fick Revolt. Eftersom vi inte är så många tjejer som skriver sf på svenska så är det ju jätteroligt för mig att läsa vad hon skrivit. Men eftersom vi bloggar på samma blogg, känns det ju lite konstigt att recensera varandras böcker … Men jag vill ändå rekommendera den, särskilt till folk som gillar lättläst action. Sju kakor!

Pebbles Karlsson Ambrose

Detta inlägg publicerades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Ungdom, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.