Bländverk, debut av Thomas Erikson

Titel: Bländverk
Författare: Thomas Erikson
Förlag: Damm förlag 

 

Åh, intressant med en thriller skriven av en beteendevetare, tänkte jag som själv läst beteendevetenskap. Dessutom lyckades omslaget, titeln och baksidestexten vrida upp förväntningarna till riktigt hög nivå.

I Bländverk pressas rika affärsmän på pengar. Alternativen är att betala eller dö. Beteendevetaren Alex King finns på plats då ett av utpressningsoffren blir spektakulärt avrättad. Som vittne får han kontakt med poliskvinnan Nina som efter hand tar hans hjälp i utredningen. De försöker till att börja med lista ut vart kriminalkommissariens slarvige bror, Fredric, har tagit vägen. Vad de inte vet är att Fredric gått med på att ta ett uppdrag som visar sig vara mer riskabelt än han förstod från början. Intrigen i Bländverk rymmer
farligt motstånd, en deadline som måste hållas och karaktärer som beskrivs med
hjälp av beteendevetenskap.

De första kapitlen är spännande och elegant uppbyggda. Jag kan se alltsammans framför mig som i en Hollywoodthriller. Sedan sjunker spänningen för min del, eftersom jag stör mig både på trovärdighet och på hur tidsförloppet är skildrat.

Tyvärr tar det även tid innan jag känner sympati för huvudkaraktärerna. Alex och Nina blir liksom aldrig så coola som det är tänkt att de ska vara. Däremot gillar jag samspelet mellan karaktären Fredric och hans fru Martina. Där håller gestaltning och undertext hög klass. Fredric är för övrigt den karaktär i boken som känns mest levande. Både hans farliga
uppdrag och hans personlighet väcker lust att läsa vidare.

Överlag gillar jag de korta kapitlen, även om jag hade uppskattat fler cliffhangers. Thomas Erikson skiljer sig inte nämnvärt från många andra manliga thrillerförfattare i uttryckssättet. Som läsare är jag van, väntar mig inget annat än att språket är effektivt och att den obligatoriska kärleksscenen är av standardsnitt.

Hur blev det med beteendevetenskapen då? Jo, den bygger på Jungs lära om mänskligt beteende och genomsyrar boken. Kunskapen är intressant, även om jag hade hoppats på djupare analyser. Färgsystem som förklaringsmodell skiljer Bländverk från andra thrillers.

Typen av brott är intressanta. Kanske hade det gått att pressa fram ännu mer spänning ur en så bra grundtanke. Största problemet med den här boken är alla brister i trovärdighet. Jättesynd, för det är nästan omöjligt att väga upp med positiva aspekter när den grejen inte funkar.

Bländverk bygger på en bra idé, har en spännande inledning och en intressant touch av beteendevetenskap. Tyvärr blir jag inte tillräckligt berörd eller känner tillräckligt hög nivå av spänning för att ge mer än godkänt. Bländverk får 5 cookisar av 10 möjliga.

Det hade varit kul om författaren tagit chansen att utveckla karaktärerna mer, men det kanske kommer i nästa bok. Jag hoppas till exempel att det Fredric går igenom ska få honom att förändra sitt sätt att agera. Persongalleriet och avslutningen öppnar upp för riktigt intressanta möjligheter i kommande böcker.

/Catrine Pettersson

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Deckare och thrillers, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

