Human acts

9781846275968Titel: Human acts
Författare: Han Kang
Förlag: Portobello Books
Inlägg skrivet av: Karin Brissman Wigren

I Kwangju, Sydkorea i maj 1980 massakrerades ett stort antal invånare i staden som följd av demonstrationer emot mordet på presidenten och kuppen som satt en ny sådan på plats. Officiella siffror säger att ca 144 civila dog men det har ifrågasatts starkt om inte siffran var mycket, mycket högre.

Författaren Han Kang tar sitt avstamp i händelserna under några dagar i maj 1980 som traumatiserade ett helt folk. Hon berättar suggestivt och intensivt om människor som levde i staden under massakern och hur de påverkats av det som hänt.

Som en röd tråd löper ”pojken” som inleder boken med sitt perspektiv. Han, precis som massakern fortsätter att påverka och påminna de andra karaktärerna om livet, värdighet och döden. Språket är väldigt tätt och inpå och jag påverkas starkt av de grafiska bilder som Han Kang målar upp för oss.

Svårigheten med boken kan vara namnen på karaktärerna. Jag brukar finna att koreanska namn, för de som inte är vana (mig själv inkluderad), ibland är väldigt svåra att komma ihåg och urskilja. Så ibland finner jag mig själv bläddrande tillbaks för att hitta vem det är jag läser om.

Boken kom nyligen ut på svenska och då heter den Levande och döda.

Jag är helt förälskad i den här boken och ger den 10 av 10 självklara kakor.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Engelska titlar, Hem, Karin Brissman Wigren, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

