Hundra omistliga ting av Lucy Dillon

27413251Titel: Hundra omistliga ting
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Forum
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Jag har fallit pladask för Lucy Dillons värld på sistone. Jag läste Ensamma hjärtan och hemlösa hundar först och tyckte att den var väldigt mysig. När jag råkade hitta Hundar, hus och hjärtats längtan på biblioteket plöjde jag genom den ganska fort och tyckte mycket om även den. Nästa på tur var Hundra omistliga ting.

Tonen är lite mörkare i den här boken än i de första två av Dillon som jag hunnit läsa. Gina Bellamy, bokens huvudkaraktär, har allmänt en tyngre bakgrund än huvudkaraktärerna i de andra böckerna vilket leder till att de tillbakablickar som börjar varje kapitel i Hundra omistliga ting har en mörkare ton. Det jag tycker allra bäst om i denna bok är berättelsen om Gina i nutid. Efter en kris flyttar Gina till en egen lägenhet och hon får med sig så mycket grejer från huset att hon bestämmer sig för att som en del av sitt nya liv får hon bara spara de 100 viktigaste sakerna från det gamla livet. Själva utrensningen är det som berättartekniskt gör att tillbakablickarna känns logiska men det är berättelsen om den Gina som gör utrensningen som jag tycker mest om alltså. Hon jobbar som projektledare inom byggbranschen och får möjlighet att jobba med renoveringen av ett riktigt drömhus på landet och det blir starten av hennes nya liv på mer än ett sätt. Jag ger den här boken 9 kakor av 10 och rekommenderar den till alla som vill läsa en bitvis lite sorglig men mest hoppfull och inspirerande bok om det där som är att försöka lära känna sig själv och leva sitt eget liv.

Lucy Dillon är en brittisk författare och hundälskare. Hon har skrivit 5 böcker som alla utspelar sig i fiktiva Longhampton som ser ut litegrann som orten Dillon bor i, Herefordshire. Förutom Hundra omistliga ting, eller A Hundred Pieces of Me som originaltiteln lyder, har hon också skrivit bland annat Walking Back to Happiness och The Secret of Happy Ever After.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Feel good, Hem, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

