Wild av Cheryl Strayed

12262741Titel: Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail
Författare: Cheryl Strayed
Förlag: Knopf
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Det började väl egentligen med att jag hörde talas om filmen Wild, som jag nu vet är en filmatisering av Strayeds bok, med Reese Witherspoon i rollen som Strayed själv. Jag såg filmen och gillade den; jag tyckte att den har lite samma anda som Into the Wild med fantastiskt vackra miljöer och en ensam huvudroll som behöver komma bort från sitt liv för att hitta sig själv. När jag väl hade sett filmen läste jag mer om den och hörde talas om boken och nu kan jag, månader senare, säga att jag till slut läst Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail.

Till att börja med måste jag säga att den här boken fick mig väldigt sugen på det där med vandring och det lyckas den med även inklusive beskrivningar av blödande blåsor och svartnade tånaglar. Miljöbeskrivningarna är både väldigt välskrivna, det är lätt att föreställa sig de storslagna miljöer Strayed vandrar genom, och så drar de ner tempot i boken vilket jag tycker är väldigt skönt. Kontrasterna mellan Strayeds tidigare liv och hennes liv under tiden hon vandrar Pacific Crest Trail är dramatiska. Hon har varit med om mycket som hon funnit svårt att hantera och det arbetar hon sig igenom under tiden hon vandrar och på så sätt får även läsaren insikt i hur hennes kamp sett ut och varför hon väljer att anta den stora utmaningen som det ändå är att vandra större delen av den amerikanska västkusten. Boken är insiktsfull och informativ (lite för informativ ibland vilket gör läsningen lite trögare bitvis), språket är vackert målande och jag känner stor empati för Strayed medan jag läser. Jag rekommenderar Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail till såväl vandringsentusiaster som till oss som känner igen oss i att behöva tänka igenom saker och ting för att kunna gå vidare. 8 kakor av 10 får Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail av mig.

Cheryl Strayed har skrivit fyra böcker; förutom #1 New York Times bestseller Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail har hon också skrivit Tiny Beautiful Things, Torch och Brave Enough. Förutom sitt författarskap är Strayed också en av värdarna för podcasten Dear Sugar Radio. Filmatiseringen av Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail heter bara Wild, hade premiär 2014 och Reese Witherspoon spelar Strayed.

Det här inlägget postades i Biografier, Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, Reselitteratur. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Wild av Cheryl Strayed

  1. Lena skriver:

    Den här boken verkar intressant.

Kommentera

