Where’d You Go Bernadette av Maria Semple

13526165Titel: Where’d You Go Bernadette
Författare: Maria Semple
Förlag: Little, Brown and Company
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Where’d you go Bernadette? Jag är fortfarande inte helt säker. Frågan kan verka rak men det här är en bok som verkligen förvirrade mig. Det är ett par dagar sedan jag läste ut den men jag har fortfarande inte riktigt smält upplevelsen.

Bokens story centrerar sig kring Bernadette Fox, en berömd arkitekt som rymde från rampljuset till Seattle där hon bor med sin man Elgie Branch, duktig programmerare vars företag blivit uppköpt av Microsoft där Elgie nu arbetar, och deras femtonåriga dotter Bee. Mycket av berättelsen berättas ur Bees synvinkel men mail mellan olika mer eller mindre viktiga karaktärer i boken och doktorsutlåtande och utdrag från utredningar utgör också en stor del av boken. Storyn har sin början när Bee får perfekta betyg och kräver sin utlovade belöning: en familjeresa till Antarktis. Bernadette, som blivit mer och mer agorafobisk och outsourcar alla hennes grundläggande ärenden till en virtuell assistent från Indien, finner tanken på resan övermäktig: så övermäktig att hon tappar greppet om saker och ting. Efter en pressad situation hemma försvinner Bernadette och lämnar kvar Bee som med hjälp av ett mystiskt kuvert fullt av handlingar försöker lista ut var mamma är.

Bee sammanställer mail, officiella dokument och hemligstämplad korrespondens och skapar skapar en rörande berättelse om ett geni. Det här är en väldigt intressant och underlig bok. Jag har fortfarande inte riktigt orden för att beskriva hur den här berättelsen egentligen är; jag har läst att den blivit kallad bland annat absurd. Det håller jag både med om och inte med om. Språket flyter bra, läsningen är bekväm och överraskande samtidigt och jag rekommenderar verkligen Where’d You Go Bernadette till alla som vill läsa något annorlunda. 9 av 10 kakor får den av mig!

Maria Semples första roman äger rum i Los Angeles där hon själv också bodde och skrev för TV-serier som Arrested Development och Ellen. Hon flyttade sedan från Los Angeles till Seattle där hennes andra roman Where’d You Go Bernadette utspelar sig.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

