Stjäl Som En Konstnär av Austin Kleon

17882309Titel: Stjäl Som En Konstnär
Författare: Austin Kleon
Förlag: Arx
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Austin Kleon är killen bakom projektet Newspaper Blackout Poetry och han har också skrivit boken Steal Like An Artist (Stjäl Som En Konstnär på svenska). Stjäl Som En Konstnär kan man kalla handbok eller bibel eller vad man nu känner för men faktum kvarstår att den innehåller 10 principer eller budord eller liknande som rör kreativitet och skapande. Du kanske vill satsa på att leva på ditt konstnärskap eller “bara” börja skriva lite mer igen; oavsett vilken nivå man befinner sig på finns det vettiga poänger i Stjäl Som En Konstnär. Du behöver inte vara ett geni, du behöver vara dig själv. Vänta inte tills du är redo för det kommer du aldrig bli – bara starta. Det finns många guldklimpar signerade Kleon (och de han citerar i boken) och Stjäl Som En Konstnär riktar sig till “alla som vill skapa något men inte vet hur man börjar”.

Jag njöt i fulla drag när jag läste den här fina boken. Den ser bra ut både utanpå och inuti, den är genomtänkt, den är full av guldklimpar av visdom om kreativitet och skapande och den är också inspirerande. Den är rakt på sak utan att bli hård; den är rolig och den är allvarlig. Jag läste Stjäl Som En Konstnär på en kväll – jag kunde helt enkelt inte låta bli att fortsätta och fortsätta och fortsätta. Jag skulle gärna vilja läsa den på engelska men biblioteket i min ort hade bara den på svenska. Jag hittade till Stjäl Som En Konstnär via Kleons blackout poetry och boken gjorde mig absolut peppad på att själv göra mer blackout poetry. Stjäl Som En Konstnär får 9 kakor av 10 från mig och jag rekommenderar den till alla. Alla behöver vi mer kreativitet och det krävs emellanåt extern peppning för att vi ska ta tag i det!

Kleon växte upp i Ohio men bor nu i Austin, Texas. Han är författaren bakom böckerna Steal Like An Artist, Newspaper Blackout och Show Your Work! och hans böcker har blivit översatta till över 20 olika språk. Hans projekt blackout poetry innebär att man tar en nyhetsartikel eller en boksida och stryker över ord med svart tusch och skapar en dikt med de ord som blir kvar.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Facklitteratur, Hem, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

