Trollbunden av Håklan Barck

imageTitel: Trollbunden
Författare: Håkan Barck
Förlag: Ordkonstnären
Inlägg av: Karin Brissman Wigren

Det var roligt att läsa en diktsamling för recension. Det är ingenting jag har gjort tidigare men jag avnjuter dock gärna poesi.

Trollbunden som Håkan har ger ut själv genom sitt förlag Ordkonstnären är en samling på över hundra texter i både varierande längd, språk och teman.

I just poesi tycker jag personligen att poeten ska ha stor frihet att utforma texten som denne själv anser passa texten och känslan som texterna ska förmedla för läsaren. Med det sagt har jag själv svårt för typsnittet som Håkan använder i majoriteten av texterna, som är en lite snirkligare typ än de ”normala” som Times New Roman t ex. Det hade nog känts lättare att ta in orden med tydligare typsnitt.

Och ta in orden vill jag hemskt gärna. Dikterna varierar i både tema och kvalitet men över lag lockas jag av Håkans stil som är målande och fantasirik. Det är tydligt att Håkan skriver med känsla och från djupet av sin person. Framför allt lockas jag av de kortare och tillstramade dikterna där få ord säger mycket; som Silverfors och Iskristaller.

De problem jag har med Trollbunden är främst knutna till layout och liknande och inte till det faktiska litterära innehållet. Till exempel hade jag gärna sett en mer distinkt uppdelning av de dikter som är på svenska och engelska istället för att de dyker upp i lite blandad ordning, och även om det som sagt bör vara poetens rätt att ta till de medel han eller hon vill tycker jag inte att bilderna som kommer med vissa dikter är nödvändiga. Till Nyårsfyrverkeri satte jag till exempel handen för bilden av ett fyrverkeri och föreställde mig istället det som jag spontant såg framför mig av att läsa dikten. Det var ännu vackrare.

Håkans poesi känns ärlig och som att den kommer från hans liv och upplevelser. Hans engagemang i sina texter smittar av sig och drar med sig läsaren in i en romantisk värld full av vackra ord.

Trollbunden får 5 av 10 kakor

Det här inlägget postades i Hem, Karin Brissman Wigren, Poesi, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Trollbunden av Håklan Barck

  1. Håkan Barck skriver:

    Ja, i recensionen så står det ”Trollbunden som Håkan har ger ut själv genom sitt förlag Ordkonstnären”, men det korrekta ska vara ”Trollbunden som Håkan har givit ut själv
    genom sitt förlag Ordkonstnären”.

Kommentera

