Steampunksagor – Berättelser från en svunnen framtid

SteampunksagorTitel: Steampunksagor – Berättelser från en svunnen framtid
Författare: Hans Olsson, Mattias Kuldkepp, Linda Mankefors, Fredrik Björkman, Nathalie Sjögren, Annika Melin, Marcus Olausson, Björn Flintberg, Rose Tillberg Mattsson, Petra Sandberg Holstensson, Ingemar Wiklund, Mikael Reberg, Karin Stenfeldt, Eva Ullerud, Jannice Eklöf och Pebbles Ambrose Karlsson
Förlag: Whip förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Det här är en samling noveller som hade det fria temat steampunk. Med det menas att man återskapar alternativ historia, i det här fallet det sena 1800-talet – som det kunde ha varit. Genren har sitt ursprung ur dåtidens science fiction men har nu tagit en ny form.

Jag medverkar själv med en novell. Den finns längst bak i boken och handlar om att resa i tiden som tidsflykting. Även Nathalie Sjögren (som också bloggar här på Bookiecookiez) har ett alster här i som handlar om en ung kvinna som möter en siare. Hon behöver hjälp med att ändra en händelse så att framtiden blir annorlunda. De andra författarna har experimenterat med steampunkidén på mer udda sätt, fler med karaktärer som själv önskar bygga liv. Och varför inte då en vacker kvinna?

Karaktärerna flyger i luftballonger, flygplan eller zeppelinare och de drömmer om att åka snabba lokomotiv. Många av huvudpersonerna drivs av nyfikenhet och ensamhet, men hämnd och en önskan att göra det rätta finns med. Några noveller är grisigt blodiga och några mer glasklart kalla, som i fyllda av glansig mässing och kugghjul. Men kärlek finns med, även om den tar sig konstiga uttryck.

De noveller som jag tycker sticker ut i antologin är Céleste av Björn Flintberg och En glänta i skogen av Rose Tillberg Matsson – de har det där lilla extra. Men det fanns fler texter i boken som jag gillade. Omslaget blev väldigt fint, tycker jag, och det är Anders Nyman på Whip media som gjort det och produktionen. Det var ett kul projekt att vara med i. Den finns också att lyssna på via Storytel.

Det här inlägget postades i Böcker skrivna av Cookiez, E-böcker, Fantasy och science fiction, Hem, Nathalie Sjögren, Novellsamling, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Steampunksagor – Berättelser från en svunnen framtid

  1. Monika skriver:

    Jag kan inte påstå att jag känner till steampunk, men just den här boken blev jag väldigt nyfiken på när jag var på något som kallas novellcafé på biblioteket, där noveller högläses. En av novellerna som jag lyssnade på var just Céleste.

Kommentera

