Jag har lagt min sjukdom på dig av Karin Tidbeck

Jag har lagt min sjukdom på digTitel: Jag har lagt min sjukdom på dig
Författare: Karin Tidbeck
Förlag: Mix förlag

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Det här är en jättekort novell, en e-singel från Mix, ett Bonnierförlag som bara ger ut e-böcker. Men den här texten, som etiketterats som magisk realism, är stor i all sin litenhet.

Den handlar om en ung kvinna som mår mycket dåligt och är djupt deprimerad. Hon får av sin vårdkontakt en get, en syndabock, att lägga sin sjukdom på – eller kanske snarare en sorgebock. Hon fäster sig mycket vid den gulliga geten i takt med att hon mår bättre.

Författaren leker med verkligheten och läsaren får besöka ett konstigt ingenmansland – vad är sant och vad är det inte? Spelar det ens någon roll? Kanske är den inre känslan, magens kompass det som på något vis berättar vad som är rätt och riktigt, det vi måste gå efter till slut även när logiken sviker oss?

Jag är mycket förtjust i det mesta Karin Tidbeck har skrivit och vill rekommendera även denna novell. Hon har tidigare kommit ut med novellsamlingen Vem är Arvid Pekon? som finns recenserad här och romanen Amatka som finns recenserad här. Tidigare har jag även recenserat novellerna Jagganath och Blodsband här.

 

Det här inlägget postades i E-böcker, Fantasy och science fiction, Hem, Novellsamling, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

