Dash & Lily’s Book of Dares av David Levithan och Rachel Cohn

7741325Titel: Dash & Lily’s Book of Dares
Författare: David Levithan och Rachel Cohn
Förlag: Knopf Books for Young Readers
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Jag sökte på böcker av David Levithan i det lokala bibliotekets katalog och hittade den här och tänkte att varför inte. Jag föll för titeln och jag har läst bra saker av Levithan innan så jag hade ganska höga förväntningar.

Dash & Lily’s Book of Dares är en trevlig bok om två tonåringar, Dash och Lily, som dansar efter sina egna pipor. I sin favoritbokaffär hittar Dash en röd anteckningsbok som innehåller ledtrådar som han bestämmer sig för att följa. Boken är lämnad där av Lily efter att hennes storebror fick en idé om att Lily behöver komma ut och träffa folk och en person som först hittar anteckningsboken (som står gömd i hyllan vid Lilys absoluta favoritbok) och sedan klarar av att följa ledtrådarna och knäcka koden är naturligtvis precis den typ av människa som Lily behöver i sitt liv. De börjar byta utmaningar och meddelanden via boken och, via vänner och släktingar, lämna över boken till varandra på olika sätt. Är Dash killen för Lily eller är det bara meningen att de ska fortsätta utbyta utmaningar via anteckningsboken?

Jag njöt av läsningen, måste jag säga. Dash & Lily’s Book of Dares är en mysig berättelse om två underliga men charmerande individer och hur de korsar varandras vägar. Jag är, som ni förmodligen vet vid det här laget, svag för böcker med intressanta karaktärer i och det tycker jag att denna berättelse har. Jag faller särskilt mycket för Lily; jag älskar hur hon skriver på sin tavla när hon inte klarar av att prata utan att skrika och att hon kallar sitt “skrikiga jag” för Shrilly och jag älskar faktumet att hon går omkring med en tygsko och en stövel på sig. Bland annat. Läs den här om du är svag för YA-böcker. Gör det. 9 kakor av 10 får Dash & Lily’s Book of Dares av mig och jag rekommenderar den till alla som gillar mysig läsning om lite udda tonåringar som hittar varandra på ett lite udda sätt.

David Levithan och Rachel Cohn har inte bara skrivit Dash & Lily’s Book of Dares tillsammans; de är också författarna bakom Nick & Norah’s Infinite Playlist och Naomi and Ely’s No Kiss List. Rachel Cohn har förutom sitt författarskap också en kandidatexamen i statsvetenskap och David Levithan är förutom författare också förläggare. En uppföljare till Dash & Lily’s Book of Dares är på gång och den har utgivningsdatum under 2016.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dash & Lily’s Book of Dares av David Levithan och Rachel Cohn

  1. missmagicgirl skriver:

    Åh, den verkar jättegullig. Blir bra jul läsning🙂

Kommentera

