CIRKOLI

cirkoliTitel: Cirkoli

Författare: Patrik Stigsson

Genre: Fantasy

Förlag: Universum Noll

Vid pennan: Monic Arvidson W

Bokens titel drog mig till sig som en magnet: CIRKOLI. Det var på Bokmässans sista dag och jag råkade passera författaren Patrik Stigsons monter. Skyltningen bestod av ett färggrant tivolitält i miniatyr. Jag stannade upp och blev genast sju år igen. Clowner, sågspån, akrobater och väldiga elefanter som leddes fram av en domptör flaxade på näthinnan. Jag sträckte mig efter boken. Läste baksidan: Cirkoli – ett läsäventyr för både barn och vuxna. Människorna i stan säger att Cirkoli bara är en gammal legend. De säger att det inte finns något magiskt nöjesfält med en port till stjärnorna där önskningar går i uppfyllelse och drömmar blir levande. Och skulle det finnas så är det ändå ingen som kan ta sig dit. Ingen tror att Filko finns heller. Ändå flyger Gusten och Sofia med honom till Cirkoli … jag slutade att läsa, vände på boken.

På insidan av omslaget, ett citat av Albert Einstein; Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg och föder utveckling.

Vilket underbart citat! Jag köpte boken.

Nu har jag läst ut den. Det är en fantasifull berättelse, full av hjältedåd, vänskap, våld, utmaningar och drömmar. I handlingen finns flera modiga och starka kvinnokaraktärer. Berättarrösten är allvetande och handingen uppdelad i fem delar. Inledningsvis får läsaren bekanta sig med Gusten och hans låtsasvän Filko. Stan de bor i är idyllisk på många sätt, men begränsas av en ogrässkog, omöjlig att ta sig igenom. Det var också i den som Gustens pappa försvann för många år sedan. Gusten tänker ofta på sin pappa. Beskrivningen av Gusten och hans vardag är finstämd med hög mysfaktor. Gustens låtsasvän ter sig lika verklig som andra vänner. En dag tar Filko Gusten i hand och flyger med honom över ogrässkogen. De landar på andra sidan mitt i ett gammalt och förfallet nöjesfält. En gammal gumma vill absolut berätta en hemlighet som visar sig vara en ruskig historia om nöjesfältet.

När Gusten återvänder till stan och skolan råkar han nämna Cirkoli, vilket gör hans pratsamma och nyfikna klasskamrat, Sofia, väldigt nyfiken. Hon vill veta vad Cirkoli är för något. Och det visar sig att fler än Sofia är intresserade. Filko visar även Sofia platsen och strax är Gusten, Filko och Sofia indragna i ett äventyr med utomjordiska vetenskapsmän och mordiska monster. Hemligheten är långt värre än de anat… Som läsare anar man intryck från Trollkarlen från Oz, Alice i underlandet, folksagan Stora stygga vargen och även skräckmanuset Terror på Elm street av Wes Craven. Till en början utspelar sig äventyret i kronologisk ordning men längre fram får läsaren följa en person i taget. Något som känns som en spännande brytning i den alltmera monotona handlingen. Själva idén till storyn är spännande och bådar gott men, berättelsen håller tyvärr inte i längden. Författaren skulle med fördel kunna stryka hälften av sidorna. Det är i mitt tycke för långa och tjatiga våldsskildringar. Så fort ett monster dyker upp får man sig också serverad hur alla kroppsdelar ser ut. Ett sånt huvud här och sen sådan bakdel där… Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag köpte den här boken till ett av mina barnbarn. En kortare berättelse hade gjort historien trevligare att läsa. Här och där brister också berättelsen i trovärdighet. Sofia bränner sig illa, men kan redan efter några minuter kämpa som om hon inte vore skadad. Emellanåt är barnen mer som miniatyrer av vuxna än barn. Bland annat är kommentarerna kloka, syrliga och mycket strukturerade, även fast människor och djur dör som flugor omkring dem.

I det sista avsnittet börjar författaren hitta tillbaka till sättet att berätta på ett trevligt och fängslande sätt. Jag önskar att så hade skett tidigare.

Cirkoli är Patrik Stigssons debutroman och boken är en bearbetning av originalversionen från 2012. När Patrik Stigsson inte skriver, arbetar han som socialarbetare. Han producerar också musikprogrammet Kalejdoskop för Sveriges Radio.

Boken får fyra kakor.

 

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Recensioner, Skräck, Uncategorized, Ungdom, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

