My Heart & Other Black Holes av Jasmine Warga

23301770Titel: My Heart & Other Black Holes
Författare: Jasmine Warga
Förlag: Hodder & Stoughton
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

För ett gäng månader sedan fastnade jag för beskrivningen av My Heart & Other Black Holes när den dök upp på en “läsvärt 2015”-lista jag snubblat över och i oktober stod planeterna i rätt förhållande till varandra när jag stod framför en hylla på biblioteket och såg den stå där helt plötsligt. Sagt och gjort, jag lånade hem den och nu är den utläst.

Jag älskar den här boken. My Heart & Other Black Holes är en YA-bok om huvudkaraktärerna Aysel och Roman som båda två är deprimerade och vill dö men av olika anledningar. De hittar varandra genom en internetsida för “suicide partners”. Roman söker en “suicide partner” som vill ta livet av sig tillsammans med honom på ett speciellt datum, vilket gör Aysel nyfiken, och han råkar bo i närheten av Aysel så hon skriver till honom och de kommer överens om att träffas. Roman är vid första anblicken både populär och snygg så Aysel förstår först inte varför en person som Roman skulle vilja dö. Historien handlar om hur Aysel och Roman lär känna varandra och vad som händer mellan dem när de sakta men säkert vågar öppna sig för varandra och berätta om sina liv och vad som hänt dem.

Förutsättningarna är tunga men My Heart & Other Black Holes är förvånansvärt livsbejakande läsning. Jag är oerhört svag för böcker som inte bara är vad de först verkar vara. Det här är en mycket vacker bok som skildrar väldigt tunga frågeställningar och situationer. Karaktärsbygget är fantastiskt, berättelsen är väldigt rå och känslorna är väldigt realistiskt förmedlade. Språket är smidigt använt och läsningen flyter på bra. My Heart & Other Black Holes får 10 kakor av 10 från mig och jag rekommenderar den till alla som gillar läsning som verkligen tar sig in.

Jasmine Warga är en amerikansk författare och My Heart & Other Black Holes, som gavs ut 2015, är hennes romandebut. Utöver sitt författarskap gillar hon bland annat djur, iskaffe och musik. Hennes andra roman har beräknat utgivningsdatum under 2016.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

