Andra vägar – Tio nya utopier

Andra vägar - tio nya utopierTitel: Andra vägar – Tio nya utopier
Författare:
Boel Berman, Johan Ehrenberg, Anders Fager, Johan Frick, Kristina Hård, Kristoffer Leandoer, Andrea Lundgren, Jeff Noon, Jessica Schiefauer och Karin Tidbeck
Förlag: Bokförlaget ETC

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

Det här är science fiction, ett gäng noveller av olika författare. Det är inte dystra framtidsvisioner, men jag tycker nog inte att boken innehåller helt ljusa bilder av framtiden. Trots underrubriken Tio nya utopier tycker jag nog att en del berättelser har ganska mörka inslag.

Antologin börjar med ett förord av redaktören och sedan kommer ett manifest av den brittiske författaren Jeff Noon. Sedan kommer Anders Fagers novell som gör att jag ställer mig själv den något udda frågan om människor skulle gilla att ha sex med utomjordningar om de väl kom hit. Och blev det i så fall någon sorts subkultur att festa med dessa individer?

Karin Tidbecks karaktärer har också mött utomjordningar. Frågan är om man verkligen kan förstå dem även om man till och med är tolk? Sedan kommer mina tre favoriter på rad, om ett skepp som hyser känslor för sina passagerare (Johan Ehrenberg), om viljan att få barn på ett för oss udda sätt (Jessica Schiefauer) och sagan om en liten flicka i ett flyktingläger som kan bemästra en ifrit (Johan Frick).

Boel Berman undersöker spelvärlden och Kristina Hård experimenterar med om intelligent liv kan vara på andra ställen än i en kropp. Kristoffer Leandoers karaktär undrar om aliens kanske skulle kunna besöka oss jordmänniskor i korta ögonblick för att korrigera historien. Andrea Lundgren spekulerar i om man kan köpa sig sinnesfrid i framtiden eller om man kanske till och med kan bli tvingad till den?

På det hela taget innehåller antologin många udda tankar, några nya för mig. Jag undrar, efter att ha läst den, om ny teknik ofta leder till maktförskjutningar i samhället? Personer som tidigare varit utan makt över sina liv får det plötsligt och tvärtom. Vissa tankelekar i texterna, som om det ens är möjligt att förstå intelligent liv som inte är mänskligt (om vi fick kontakt), är intressanta.

Jag plöjde mig igenom antologin rätt fort, den är lättläst och tryckt med stor stil. Boken får åtta originella kakor. Det är hög kvalitet genomgående på novellerna men det samlade intrycket är kanske något dystert för att vara några sorts tänkta framtida idealsamhällen. Kanske betyder ordet utopi för mig något helt orealistiskt? Förlagschefen Martin S. Halldin på Bokförlaget ETC spinner vidare på dessa tankar i ett kort efterord.

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

