Bläckfisken av Christer Lundberg

bläckfiskenTitel: Bläckfisken
Författare: Christer Lundberg
Förlag: Woah Dad!/Telegram
Inlägg skrivet av Karin Brissman Wigren

Som den Göteborsnörd jag är väcktes mitt intresse för Bläckfisken när jag hörde att den utspelar sig i Majorna och på Sjöfartsmuseet där. Så jag införskaffade boken på Bokmässan och fick den signerad (min nya hobby är att få böcker signerade av författarna).

Snart trettiofemårige Jimmy är en första klassens loser som bor hemma och inte har gjort mycket annat än att spela World of Warcraft på datorn och odla cannabis i garderoben de senaste femton åren, sedan hans bästa vän Jonas dramatiska död.

Tack vare en engagerad arbetsförmedlare får Jimmy praktikplats på Sjöfartsmuseet och ingår ofrivilligt ett avtal om att ta hand om ett konstigt yngel som han gömmer i sumpen under en lucka i golvet. Ynglet visar sig vara en snabbväxande jättebläckfisk vid namn Julia som kanske kan vara inblandad i ett antal mystiska och fasansfulla händelser längs med Göta älv.

Bläckfisken känns som en rejäl skröna som blir än mer påtaglig av Christer Lundbergs grafiska och avskalade språk. Trots att en del av karaktärerna är ganska stereotypa gillar jag stilen som är full av referenser till populärkultur och historien som håller ett högt tempo. Jag finner det också lite underhållande att jag kommer på mig själv att ifrågasätta hur Julia kom att bo under Sjöfartsmuseet, men inte att hon existerar. Lundberg berättar om titelkaraktären med en sådan självklarhet att jag lätt går med på det.

Boken får 7 av 10 kakor av mig.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Hem, Karin Brissman Wigren, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

