Let It Snow: Three Holiday Romances av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle

18272314Titel: Let It Snow: Three Holiday Romances
Författare: John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle
Förlag: Penguin
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Let It Snow markerade den sista boken Green har skrivit som jag ännu inte hade läst och två nya författare att bekanta mig med i form av Johnson och Myracle. Jag läste Let It Snow, en berättelse om en snöstorm, under några väldigt soliga dagar i månadsskiftet september/oktober och jag älskar i princip allting med den. Hantverket som krävs för att bygga ihop tre berättelser av tre olika författare till en och samma berättelse är väldigt intressant att följa och det är tre fina berättelser som vävs ihop. Det blir aldrig klichéartat och larvigt utan håller sig realistiskt och intressant. Jag är, som ni förmodligen vet vid det här laget, svag för böcker som innehåller karaktärer jag kan identifiera mig med och just tonåringar som jag kan identifiera mig med talar till mig på ett alldeles särskilt vis.

Snöstormen blir en väldigt vacker bakgrund som både bidrar med stämning till berättelserna och också med hinder som karaktärerna tvingas hantera för att nå dit de vill. Allting börjar med att Jubilees föräldrar hamnar i finkan och hon blir satt på ett tåg till släktingar som hon kan bo hos. Tåget fastnar i det lilla samhället Gracetown på grund av en rejäl snöstorm och Jubilee väljer att trotsa vädret och ta sig till Waffle House som hon ser från tåget. Förutom Jubilee väljer också 14 cheerleaders och en kille vid namn Jeb att genomföra samma vandring till Waffle House som Jubilee. I Gracetown finns Stuart och hans familj. Där finns också Tobin, JP och the Duke och där finns Addie, Tegan och Dorrie och minigrisen Gabriel. Den julhelg som stormen slår till får vi följa deras livsöden och hur deras vägar korsas. Let It Snow är hemskt mysig att läsa och jag njöt i fulla drag. Vid tillfällen uttrycker tonåringarna kanske inte sig som tonåringar realistiskt skulle uttrycka sig vilket drar ner slutbetyget en aning men jag ger boken 8 av 10 kakor och rekommenderar den varmt till läsare som gillar YA-böcker om tonåringar som försöker hantera kärlek och vänskap och ensamhet så bra de kan.

John Green är författaren bakom bland annat Paper Towns och Looking For Alaska. Maureen Johnson fick sin första roman The Key to the Golden Firebird utgiven 2004 och sedan dess har hon skrivit många andra böcker, till exempel Girl At Sea och Devilish, och författat manuskriptet till spelversionen av Harry Potter och Halvblodsprinsen till handhållna konsoller. Lauren Myracle har skrivit både barnböcker och YA-böcker, bland annat Bliss och Kissing Kate. Let It Snow är inte den enda bok som Myracle skrivit tillsammans med två andra författare; hon har också varit med och skrivit How to be Bad tillsammans med E. Lockhart och Sarah Mlynowski.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Let It Snow: Three Holiday Romances av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle

  1. Lena skriver:

    Åh den här måste jag försöka hinna läsa under vintern.

Kommentera

