CP-barnet: kampen, sorgen, glädjen av Lena Helgesson

satf6jruq8xybl1niaqw

Titel: Cp- barnet: kampen, sorgen, glädjen
Författare: Lena Helgesson
Förlag: Libris
Vid pennan: Nathalie Sjögren

För några år sedan höll jag i en enkel skrivarkurs i Kungsbacka. En av deltagarna berättade att hennes son hade skrivit två böcker om sitt liv som cp-skadad och hon funderade på att skriva sin berättelse om sin son Jonas.

Jag blev nyfiken och läste den första av sonens böcker, Grabben i kuvösen bredvid. Det är en spännande berättelse om kämparglöd och med glimten i ögat. Dessutom berättar Jonas varmt om sin mamma och om hur mycket hon stöttade och hjälpte honom. Jag, som många andra, ville gärna höra hennes version.

På bokmässan i helgen stötte jag på Lena och blev glatt överraskad då hon stod där med sin egna bok och signerade. Naturligtvis köpte jag ett exemplar och läste ut den på två dagar.

Det här är en fin bok om Lenas liv. Hon berättar om livet med hennes son som får en cp-skada vid födseln. Därefter blir det en kamp – både för henne att acceptera det och för att hennes son ska bli så bra som möjligt. I hennes process att bearbeta det hela ser hon inte sin son som en handikappad, utan hon ser enbart sin son. Hon vill och tror att han ska klara av alla de saker som andra barn kan, så som att prata och gå. Det är dels hennes övertygelse, men även sonens envishet, som gör att de tillsammans kämpar vidare och att det går så bra.

Lena berättar om alla turer med sjukhus, rehabilitering och allmänhetens acceptans. Det är en fin berättelse och man ömsom lider, ömsom skrattar med henne när hon ingående berättar hur hon kämpade. Det är kärleken till hennes son som får henne att orka, som ger henne styrkan att hon vet att han kan.

De flesta kapitel börjar med en kortare text som sammanfattar kapitlet. Ibland är det som en dagboksanteckning, ibland är det ett utdrag ur en sjukhusjournal. Språket är lätt och flyter på bra. Som läsare har man svårt att sluta läsa. Själv läste jag ut den på två dagar.

Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla. Man får en helt annan förståelse för vad det innebär att ha ett handikapp och hur mycket styrka man som förälder besitter. Jag förstår verkligen att sonen Jonas tackade sin mamma så mycket i sin bok. CP-barnet får åtta kakor av tio.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Biografier, Nathalie Sjögren och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

