The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart

22907596Titel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Förlag: Hot Key Books
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Efter att ha sett många av mina kompisar skriva positiva omdömen om The Disreputable History of Frankie Landau-Banks tog jag tag i att läsa den jag också. Jag har inte läst några andra böcker av E. Lockhart men är sugen på att göra det nu när jag läst ut den här.

Frankie kommer tillbaka till internatskolan Alabaster för sitt andra år där och bland det första som händer är att hon ser Matthew, killen hon är kär i på avstånd, och blir så distraherad att hon trillar med cykeln. Matthew kommer fram till henne och hjälper henne upp och där börjar en berättelse om hunger efter kärlek, om vänskap, om utveckling, om att bevisa sig värdig, om tillhörighet och om att hitta sig själv. Internatskolan är en spännande miljö som jag verkligen gillar att läsa historier om och Lockharts karaktärer är nyanserade och realistiska vilket jag tycker är obeskrivligt viktigt. Språket är snyggt och flyter på bra och det finns inget väntat med den här berättelsen. Jag kan dra en del paralleller mellan The Disreputable History of Frankie Landau-Banks och John Greens Looking for Alaska men det är skönt att läsa en internatskoleberättelse där tjejen är huvudrollen och den som visar sig smartare än alla killarna. Berättelsen om Frankie är spännande och intressant och jag ville bara läsa och läsa och läsa.

Jag ger The Disreputable History of Frankie Landau-Banks 9 kakor av 10 eftersom jag tyckte att det låg en aning för mycket fokus på att beskriva Frankies utseende och en aning för lite fokus på att beskriva hennes bakgrund men det är en mycket stark berättelse det här och jag älskade att läsa den. Jag rekommenderar den för folk som gillar berättelser om starka tjejer och som läst och tyckt om John Greens Looking for Alaska.

Förutom The Disreputable History of Frankie Landau-Banks har E. Lockhart också skrivit bland annat We Were Liars och de fyra böckerna om Ruby Oliver. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks fick Cybils Award som den bästa YA-boken. E. Lockhart har doktorsexamen i engelsk litteratur från Columbia University och förutom sitt författarskap jobbar hon också som lärare i kreativt skrivande på Hamline University på programmet Writing For Children.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

