An Abundance of Katherines av John Green

49750Titel: An Abundance of Katherines
Författare: John Green
Förlag: Dutton Books for Young Readers
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Jag fortsätter min rad av recensioner som handlar om böcker av John Green. Efter att ha tagit mig genom Looking for Alaska och Paper Towns och tyckt mycket om båda två fick jag ju undersöka An Abundance of Katherines närmare.

Colin Singleton har just blivit dumpad av den nittonde i raden av tjejer vid namn Katherine som han har dejtat i sitt liv. För att komma över förhållandet föreslår Colins bästa vän Hassan att de ska göra en roadtrip så att Colin får något annat att tänka på. Medan de är borta försöker Colin med matte bevisa att det går att förutse utgången av ett förhållande mellan två personer för att få klarhet i varför han inte tycks kunna få ett förhållande att funka. Han och Hassan hamnar i Tennessee där de träffar Lindsey Lee Wells vilket leder till en sommar full av oväntade händelser. Det här är en rolig hitta-sig-själv-bok om en underlig kille, Colin, med en rolig bästa vän, Hassan, som träffar en mystisk jämnårig tjej, Lindsey. Formeln liknar den i såväl Looking for Alaska som Paper Towns men det har jag ingenting alls emot. Green skriver underliga tonårskillar väldigt bra. Karaktärerna känns hela och trovärdiga och jag trivs i Colins, Hassans och Lindseys sällskap på samma sätt som jag trivs i Quentins och Margos sällskap och i Pudges och Colonels sällskap.

An Abundance of Katherines gav mig fler skratt än vad både Looking for Alaska och Paper Towns gjorde då Colin och Hassan ställer till med en del dråpligheter på sitt äventyr. Kärlek tar lagom stor plats och jag är hela tiden intresserad av att veta mer om karaktärerna och vad de ska hitta på härnäst. An Abundance of Katherines får 8 kakor av 10 av mig och jag rekommenderar den till dig som gillat någon annan av Greens böcker och är sugen på något liknande men ändå nytt.

John Green är en amerikansk författare som efter att ha tagit examen i engelska och samhällsvetenskap vid Kenyon College har skrivit böckerna Looking for Alaska (2005), An Abundance of Katherines (2006), Paper Towns (2008), Let It Snow: Three Holiday Romances (2008) tillsammans med Maureen Johnson och Lauren Myracle, Will Grayson, Will Grayson (2010) tillsammans med David Levithan och The Fault in Our Stars (2012). Förutom att skriva gör Green också en vlog som heter Vlogbrothers tillsammans med sin bror Hank. Jag hoppas att An Abundance of Katherines också blir till film någon gång.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

