Paper Towns av John Green

18690890Titel: Paper Towns
Författare: John Green
Förlag: Bloomsbury
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Paper Towns har haft filmpremiär i sommar tänkte jag ge mig på att recensera boken. Jag har läst den två gånger såhär långt och är förhållandevis säker på att jag kommer läsa den igen. Jag tyckte mycket mer om filmen än vad jag vågade hoppas på i förväg och det ska bli intressant att läsa boken igen nu när jag har filmen i tankarna.

Quentin Jacobson har så länge han kan minnas varit kär i Margo Roth Spiegelman. Margo är en levande legend på deras skola eftersom hon gör som hon vill och till exempel rymmer hemifrån lite då och då. Deras skolkompisar pratar om Margos äventyr och Quentin lever sitt liv och umgås med sina kompisar Ben och Radar medan han tänker på Margo och tror att hon glömt honom. En kväll knackar Margo på fönsterrutan till Quentins rum precis som hon gjorde när de var små men den här gången ber hon honom följa med på en nattlig biltur i hämndens tecken. Dagen efter dyker Margo inte upp i skolan och allt eftersom folk börjar bli oroliga och undra var hon är inser Quentin att Margo lämnat ledtrådar efter sig om var hon är och ledtrådarna är till honom. Jag blir direkt fångad av den här bokens berättelse. Green drar in mig när han beskriver hur Margo och Quentin som barn hittar en död man i parken och Quentin mest vill gå hem men Margo vill utreda vem mannen var och varför han dog. Jag vill veta vad det är för berättelse som kommer efter den starten.

Jag trivs i det Orlando som Green målar upp. Jag trivs tillsammans med Quentin, Ben och Radar. Jag undrar också hur Margo tänker och var hon tagit vägen. Jag vill så gärna att de ska hitta henne. Jag känner igen mig i Margos skivsamling och i Margos jakt på sig själv. Jag känner igen mig i Quentins tysta förvirring. Jag känner igen mig i hur felplacerad Radar kan känna sig. Jag känner igen mig i Bens törst efter att vara omtyckt, även om han uttrycker sig på ett vansinnigt sätt. Jag skrattade rakt ut emellanåt. Jag ville läsa vidare och vidare men jag ville inte att boken skulle ta slut. Paper Towns får 10 av 10 kakor av mig och jag rekommenderar den till dig som vill läsa om förvirrade tonåringar och tänka på livets stora frågor. Vad är det vi letar efter? Vem är Margo?

John Green är en amerikansk författare som efter att ha tagit examen i engelska och samhällsvetenskap vid Kenyon College har skrivit böckerna Looking for Alaska (2005), An Abundance of Katherines (2006), Paper Towns (2008), Let It Snow: Three Holiday Romances (2008) tillsammans med Maureen Johnson och Lauren Myracle, Will Grayson, Will Grayson (2010) tillsammans med David Levithan och The Fault in Our Stars (2012). Förutom att skriva gör Green också en vlog som heter Vlogbrothers tillsammans med sin bror Hank. Sommaren 2015 har filmatiseringen av Paper Towns haft premiär och det börjar också komma information om att en filmatisering av Looking for Alaska är på gång.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Hem, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

