Slash

slashTitel: Slash
Författare: Slash Anthony Bozza
Förlag: Pocketförlaget

Inlägget skrivet av Uffe Frisell

Saul Hudson föddes i London men växte upp i USA. Han skulle komma att spela gitarr i ett av världens mest mytomspunna band – Guns´N´Roses. Slash berättar om sin barndom och uppväxt, men det är ju historien om Guns´N´Roses vi vill läsa om… Och det får  vi.

Slash berättar om den ständiga bristen på pengar, jakt på mat för att överhuvud taget överleva, den rakbladsvassa konkurrensen med andra band och naturligtvis…det tunga missbruket. Det är en sinnessjuk berättelse, något annat ord kan jag inte hitta som beskriver bandets uppgång och fall. Det är ett liv i misär och en dröm om att bli rockstjärna. Det är berättelsen om strippor och sex. Och de övriga bandmedlemmarnas ständiga rädsla för den lynniga och aggressiva Axl Rose.

Och trots att ingen inom skivbranschen egentligen vill ta i Guns´N´Roses ens med tång, så lyckas dom till sist slå igenom och bli ett band som för alltid skrivit in sig i historieböckerna under kategorin rock´n´roll.

Det är ständiga gräl och kontroverser. Inte bara inom bandet utan med alla, överallt. Slash överlevde sitt heroinmissbruk och sin alkoholism och om du läser boken så inser du att det…inte är något annat än ett mirakel.

Det är en detaljrik bok, ingenting hålls tillbaka och ibland känner jag att jag får veta lite mer än jag har bett om, detaljer jag definitivt kunde vara utan. Det här är slutet av åttiotalet och hela rockscenen ångar av sex, drugs and rock´n´roll. Det blir inte mer av den varan än i den här boken. Det märkliga med Guns´N´Roses är att de bara på några år skulle komma att bli ett band som ingen någonsin kommer att glömma. Beror det på musiken eller skandalerna? Tja, det är nog en sammanblandning av båda.

Nu kan jag förstås inte veta om något av detta är sant, men trovärdigheten vilar tung genom hela boken och jag tror varken att Slash har friserat sanningen eller lagt något filter över hur det var att vara gitarrist i ett av världens mest mytomspunna band.

Jag tror att det hände…alltihop.

Det finns många böcker om Guns´N´Roses. Men jag tänker att det här är den här man skall läsa. Jag tror att det här är den sanna berättelsen om Guns´N´Roses uppgång och fall. Egentligen skulle jag inte vilja ge Slash nånting som är onyttigt, men what the F*** – Den här boken får nio av tio kakor … Jag kunde dock ha klarat mig utan alla sliskiga detaljer under lupp.

Det här inlägget postades i Biografier, Hem, Recensioner, Uffe Frisell. Bokmärk permalänken.

Kommentera

