Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon

12865299Titel: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Bonnier Pocket
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Jag fick Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av min sambo när vi båda två snubblade över vars ett erbjudande om en gratisbok från Adlibris. Den har funnits på min läslista länge och i augusti satte jag igång med att läsa. Jag läste och läste och njöt och njöt.

Det här är en väldigt mysig bok. Den handlar om Rachel Fielding som bor i London och är arbetsnarkoman. Hon ärver från en släkting ett hus med tillhörande hundstall och när hon tar sig dit för att ordna upp dödsboendet träffar hon ett antal individer som kommer förändra hennes liv. Förutom hennes nya fyrfota vänner är det också veterinären George, hundskötaren Megan från Australien, skilda tvåbarnsmamman Zoe, läkaren och ungkarlen Bill och paret Natalie och Johnny som har problem med att skaffa barn. Rachel går från att bo själv till att dela hem med ett gäng hundar, med Megan och väldigt ofta också med ett antal volontärer som hjälper till med att bland annat rasta hundarna och det här är en berättelse om hur Rachel och de andra individerna i Longhampton förändras av att möta och öppna sig för varandra.

Jag trodde först att jag skulle tycka att Ensamma hjärtan och hemlösa hundar var lite långtråkig eftersom historien kändes en smula för ytlig för nästan 500 sidor bok men läsningen är väldigt behaglig och det var precis vad jag behövde. Karaktärerna känns realistiska och jag kan identifiera mig med något hos de flesta av dem vilket alltid underlättar för mig när jag läser. Jag läste boken översatt till svenska men språket flöt på bra ändå och faktumet att hundarna är en så pass stor del av berättelsen som de är gör den här boken till något speciellt. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar får 8 av 10 kakor av mig och jag rekommenderar den till dig som är ute efter något mysigt att läsa. Gillar du också hundar kommer det bli lite extra trevligt.

Lucy Dillon är en brittisk författare och hundälskare. Hon har skrivit 5 böcker som alla utspelar sig i fiktiva Longhampton som ser ut litegrann som orten hon själv bor i, Herefordshire. Förutom Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, eller Lost Dogs and Lonely Hearts som originaltiteln lyder, har hon också skrivit bland annat A Hundred Pieces of Me och Walking Back to Happiness.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

