”Odödlig” av Sharon J Bolton

Odödlig S J Bolton

Ljudbok

Förlag: HörOpp! 2013

Berättare: Karin Lithman

ISBN: 9789175231730

När det gäller min konsumtion av deckare så är jag obotlig anglofil. Till min stora glädje har jag sista tiden upptäckt nya favoritförfattare varav S J Bolton/Sharon J Bolton är en och jag är trygg och nöjd i min förvissning om att England fortfarande föder fram mästare inom deckargenren. Karin Lithman har en behaglig röst och är en mycket duktig uppläsare.

Odödlig är faktiskt mer skrämmande på sina ställen än vad brittiska deckare enligt min erfarenhet normalt brukar vara men det bidrog bara till att höja den intensiva spänningskänslan jag upplevde under större delen av boken. Detta är den tredje boken om den unga Londonpolisen Lacey Flint. Jag har (ännu) ej läst de båda tidigare men det framkommer under berättelsens gång att hon varit med om en mycket traumatisk händelse i samband med det förra fallet och hon är nu sjukskriven och funderar till och med på att sluta inom polisen. Lacey uppvisar ett självskadebeteende och hon går regelbundet till psykolog för att bearbeta det hon varit med om.

Granne med Lacey bor en pojke – Barney – med sin pappa. Barney som är elva år börjar dagarna med en tidningsrunda innan skolan börjar. Pengarna han tjänar på att sälja dem använder han till att i hemlighet annonsera i desamma efter sin försvunna mor och han läser även med stigande spänning och rädsla om den senaste tidens försvinnanden av pojkar i hans egen ålder. Pojkar vars lik senare hittas tömda på allt blod.

Barney och hans kompisar spekulerar kring vem mördaren kan vara och skrämmer upp varandra men Barneys intresse går längre än så och han följer flitigt alla inlägg om morden i en FB-grupp. I denna grupp finns en anonym medlem som verkar veta förhållandevis många och för allmänheten okända detaljer om morden och snart verkar hans intresse inrikta sig på … Barney.

Tillsammans med sina vänner leker han detektiv och de följer i mördarens spår genom att besöka de platser där kropparna har återfunnits, bland annat en marina där Barneys pappa har en segelbåt förtöjd. De gör en skrämmande upptäckt och Barney vet inte bättre råd än att vända sig till sin granne Lacey Flint. Hon i sin tur oroar sig för pojken som blir lämnad ensam i allt större utsträckning av en pappa med ett allt mer uppslukande intresse för vampyrism.

Så dras Lacey Flint motvilligt in i inte bara en gastkramande jakt på en blodtörstig mördare utan också i en grannfamiljs mörka hemligheter.

Kunde knappt slita mig från denna rakt igenom spännande bok med väl utmejslade psykologiska porträtt av huvudpersonerna. Jag ger den nio av tio cookiez.

Inlägget skrivet av Nike A E Fritz

Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Hem, Ljudböcker, Nike A E Fritz, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

