Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda

13617506Titel: Tillsammans är man mindre ensam
Författare: Anna Gavalda
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Till slut fick jag tillfälle att läsa Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Jag använder mig av texten på baksidan av boken för att beskriva handlingen. “Camille är en utbränd ung kvinna som gör sitt bästa för att försvinna. Sjuk och nedkyld räddas hon av sin granne, Philibert, som låter henne bo i sin stora lägenhet. Där finns även hans inneboende Franck, en butter och ohyfsad kock. Och så flyttar mormor Paulette in, en egensinnig gammal dam som vantrivs på ålderdomshemmet. Mitt i denna märkliga situation börjar motstridiga känslor uppstå mellan Camille och Franck. Vi får följa dessa udda existenser under ett år i Paris, deras ömhet, vänskap, utbrott och försoningar. Fyra personer som inte har något gemensamt från början och som under normala omständigheter aldrig hade träffats, men som alla har stora hjärtan.” Det här är en bok som ger mig hopp. Trots allt fruktansvärt som hänt oss finns det möjlighet för oss att växa ur askan och hitta en situation som gör oss gott istället för att dra ner oss i mörkret.

Karaktärerna i Tillsammans är man mindre ensam blir noga uppbyggda och jag förstår varför de reagerar som de reagerar i olika situationer och varför de har så svårt att knyta band till andra. Berättelsen om deras olika bakgrunder vävs samman på ett fantastiskt vackert sätt och jag har svårt att sluta läsa. Faktumet att dessa fyra individer hamnar i samma lägenhet känns aldrig konstigt eftersom berättelserna vävs samman på ett effektivt och snyggt sätt. Det är ingenting som känns klyschigt i den här boken. Livet är fult och vackert och tungt och lätt och tillsammans är man, trots allt, mindre ensam. Den här boken får 9 av 10 kakor av mig eftersom dialogen är lite bristfälligt förankrad i beskrivningarna ibland vilket ledde till att jag emellanåt kunde ha svårt att hänga med på vem som sade vad.

Anna Gavalda är en fransk författare som också undervisar i franska. Hennes mest kända roman är Tillsammans är man mindre ensam (2005) som filmatiserades 2007 med bland andra Audrey Tautou, känd från Amelie från Montmartre, i rollerna. Gavaldas andra böcker inkluderar Jag älskade honom (2003) och Lyckan är en sällsam fågel (2009).

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Erica Engdahl, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

