Eleanor & Park av Rainbow Rowell

17322949Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Orion
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Eleanor & Park av Rainbow Rowell är en sådan bok som jag sett på alla möjliga listor över böcker folk borde läsa så när jag såg den på biblioteket i början av augusti var det uppenbarligen dags att läsa den själv. Eleanor & Park handlar om två tonåringar i Omaha, Nebraska. Park bor med sin koreanska mamma, amerikanska soldat till pappa och med lillebror Josh. Han sysslar med taekwondo och lyssnar på punk och ogillar de coola kidsen i skolan. Eleanor har just flyttat till trakten med sina småsyskon, sin mamma och sin styvpappa. Hon delar rum med alla sina syskon och smyger runt på tå i huset för att inte korsa väg med den arge styvpappan och tvingas lyssna på mammas gråt och styvpappans skrikande alltför ofta. När Eleanor går ombord på skolbussen kan Park inte låta bli att se henne. Det är början på en historia om den första kärleken, om familjeproblem och om det fruktansvärda och vackra som är att vara tonåring och ha hittat någon som får en att känna sig hel.

Det är en försiktigt trevande, vacker, rå och fantastisk berättelse jag läst. Språket är poetiskt och mjukt, läsningen flyter på bra. Karaktärerna tar sig in i hjärtat på mig och jag känner så med dem. Jag förstår Park som lyssnar på musiken han lyssnar på och känner sig missförstådd och ensam. Jag förstår Eleanor som känner att hon inte kan prata med sin mamma om något som egentligen är viktigt. Det är hemskt fint att få följa hur Eleanor och Park sakta förstår att de är kära, och hur jobbigt det är för dem att knappt få vara ensamma tillsammans. Jag är svag för den här typen av böcker och Eleanor & Park är en ny favorit. Den får 10 av 10 kakor av mig och jag rekommenderar den till alla som uppskattar att läsa om djupt mänskliga karaktärer som hittar varandra och får vara ensamma tillsammans.

Rainbow Rowell är en amerikansk författare som skriver böcker både om vuxna, till exempel Attachments och Landline, och om tonåringar, till exempel Eleanor & Park och Fangirl. Den gemensamma nämnaren för alla Rowells böcker är att karaktärerna pratar mycket och själva har känslan av att de strular till saker. Och att de blir kära.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

