The Happiness Project av Gretchen Rubin

Happiness-Project
Titel: The Happiness Project: Or Why I Spent a Year Trying to Sing in the Morning, Clean My Closets, Fight Right, Read Aristotle, and Generally Have More Fun
Författare: Gretchen Rubin
Förlag: Harper
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

En god vän till mig rekommenderade mig att läsa The Happiness Project av Gretchen Rubin och gav den till mig i juni. Jag fastnade fort och läste den från pärm till pärm på 9 dagar. Eftersom boken är uppdelad i kapitel efter årets månader ville jag läsa ett kapitel i taget och sedan betänka vad som togs upp i kapitlet och vad det satte igång för tankar hos mig innan jag tog mig an att läsa nästa kapitel.

Min vän gjorde så rätt i att rekommendera mig den här boken; det var väldigt passande att jag läste den just nu. The Happiness Project går ut på att författaren ger sig själv ett år att arbeta med sitt välmående på olika sätt. Hon har ett tema per månad och det är områden som energi, äktenskap, pengar och arbete och hon har en resolution chart där hennes ledord för hela året finns med. Hon jobbar med att bli bättre på att faktiskt vara sann mot sig själv, göra saker som hon tycker om, knyta kontakter och se situationer på ett positivt sätt. Boken är skriven på ett lätt och personligt sätt som gör att jag läser mycket per gång och hon refererar emellanåt till sin blogg som jag fick upp intresset för allt eftersom jag läste vidare.

Det här är en kombination av en självhjälpbok, en vetenskaplig avhandling och en självbiografi, om jag själv får välja genrer. Även om jag inte började läsa den med tanke på att applicera tipsen Rubin ger på mitt eget liv så fann jag att många av hennes tankar är väldigt relevanta för mig och kan hjälpa mig ta mig framåt från där jag är idag. Rubin tar upp mycket forskning om välmående och lycka som hon hänvisar till och använder på ett engagerat sätt. Jag tycker också att The Happiness Project är en underhållande bok och det beror till stor del på att Rubin inte skyr från att dela med sig av sig själv – såväl bra som mindre bra sidor. The Happiness Project får 10 kakor av 10 av mig och jag tror absolut att jag kommer gå tillbaka till den och läsa om delar eller hela.

Gretchen Rubin tog en juristexamen vid Yale och arbetade under en kort period som jurist innan hon insåg att det var skrivande hon egentligen ville syssla med. Hon har skrivit bland annat en biografi om Churchill och böckerna Happier at Home och The Happiness Project. Som en del av sitt happiness project startade Rubin en blogg där hon än idag rapporterar om sina äventyr i jakten på lycka och välmående.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Biografier, Engelska titlar, Erica Engdahl, Facklitteratur, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

