Mannen som ville bli vuxen av Danny Wallace

9789137134260_200_mannen-som-ville-bli-vuxenTitel: Mannen som ville bli vuxen
Författare: Danny Wallace
Förlag: Bonnier Pocket
Inlägg skrivet av Erica Engdahl

Sedan jag läste boken Yes Man av Danny Wallace och tyckte den var såväl rolig som filosofiskt givande har jag velat läsa något annat av Wallace. Jag hittade Mannen som ville bli vuxen, som heter Friends like these på engelska, på ÖoB en dag. Den fick stå oläst i bokhyllan ganska länge innan jag väl kom igång med den.

Mannen som ville bli vuxen handlar om hur Danny själv hanterade faktumet att fylla 30 år. Han noterar att mycket i hans liv har förändrats och håller på att förändras och känner att han vill göra något för att lättare kunna acceptera detta. Hans mamma skickar honom en låda full av gamla minnen och han bestämmer sig för att leta upp sina gamla vänner och kolla hur de har det idag. Det står 12 namn i hans gamla adressbok och han bestämmer sig för att det är dessa 12 människor han ska försöka spåra upp. Boken behandlar hur han hittar dessa vänner och hur vissa av dem har stannat kvar där de växte upp och hur andra har flyttat långt bort och har skapat sig helt nya liv. Hans resa leder honom till Berlin, Tokyo, Sydney och till Loughborough och Dundee.

Jag kan inte med gott samvete rekommendera någon att läsa den här boken på svenska. Jag tyckte inte om språket; det var inte alls lika oansträngt och humoristiskt som i Yes Man. Jag gillar dock förutsättningarna att en människa inser att han håller på att bli vuxen, har svårt att hantera det och tänker att det kanske blir lättare om han letar upp gamla vänner och kollar hur de har det och om de också tänker på det där med att fylla 30 år. Innehållet i boken är alltså läsvärt, intressant och roligt, men översättningen är ett stort minus. Vill du läsa den? Läs den på engelska! Mitt betyg blir 6 kakor av 10 och det är den svenska översättningen som verkligen drar ner läsupplevelsen för mig.

Danny Wallace är en brittisk filmskapare, komiker, författare, skådespelare och såväl radio- och TV-programledare. Han har skrivit bland annat böckerna Join Me (2004), Yes Man (2006) och Friends Like These (2008) och skapat TV-serien How to Start Your Own Country som handlar, som namnet skvallrar om, om hans försök att starta sitt eget land. Boken Yes Man har filmatiserats med Jim Carrey i huvudrollen.

Det här inlägget postades i Biografier, Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

