Witches of east end av Melissa de la Cruz

Titel: Witches of east end
Författare: Melissa de la Cruz
Förlag: Hyperion

Den här boken köpte jag för att jag hade sett första säsongen a  tv-serien med samma namn och jag var nyfiken  på hur boken var.

När jag väl satte igång att läsa den blev jag både besviken och förvånad. Det skiljer sig ganska mycket mellan tv-serien och boken. Inte bara handlingen utan även karaktärerna är annorlunda. Dels finns det karaktärer i boken som inte finns i tv-serien, men dels är det även tvärtom. Vissa har inte ens samma namn.

Så om man som jag vill läsa den för att få en djupare inblick till häxornas värld blir man besviken. Å andra sidan, om man läser den som en fristående historia är det en trevlig berättelse som långsamt blir spännande.

Jag säger långsamt för inte förrän i de sista kapitlena ökar tempot och allt som sakta och försiktigt har byggts upp får sin kulmen. Flera gånger har jag lagt ifrån mig boken för att den var för tråkig. Jag förväntade mig mer spänning när det ändå handlade om häxor som inte får utöva sin magi bland människor, men ändå inte kan låta bli. Det var hela tiden andra böcker som pockade på min uppmärksamhet, men jag fortsatte ändå att läsa. Nyfikenheten över hur den här boken skulle sluta – då jag förstod att den inte skulle kunna sluta som på tv – drev mig att läsa vidare.

Slutet är intressant och utan att avslöja något knyter författaren ihop alla trådar på ett snyggt och spännande sätt. Jag önskar bara att lite mer av alla förklaringar hade kommit tidigare i boken, t.e.x. vilka häxorna är och var de kommer ifrån. Då hade det verkligen kunnat bli en bra magisk bok.

Witches of the east end får fem kakor av tio.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Engelska titlar, Fantasy och science fiction, Nathalie Sjögren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

