”Månfolkets land” av Caroline Hurtig

manfolkets-landAndra boken i serien Själarnas öden
Recensionsexemplar från Antares bokförlag 2014
ISBN 978-91-637-4583-6
Vid pennan Lisa Rodebrand

Första boken i serien ”Ödesgudinnans val” finns recenserad här. I den här fortsättningen utvidgar författaren sitt redan omfattande världsbygge med det ondskefulla landet bortom bergen. Hybriderna och alverna som förts bort under demonernas härjningar i den första boken visar sig ha förts till detta land. Ödesgudinnas tvillingdöttrar beger sig dit tillsammans med en räddningsexpedition. Vägen dit är känd, men ingen har någonsin kommit tillbaka …

Precis som i första boken samsas svindlande kärlekshistorier och spännande äventyrsscener mellan boksidorna. Författarens vet hur man levererar en bra historia. Däremot får jag äta upp mina ord om att det inte gör så mycket att gestaltningen är svag. I den här boken stör det mig verkligen. Berättandet tar över och scener som har förutsättningar att bli spännande reduceras till ett tråkigt förklarande. Det är synd, eftersom historien annars kunde ha fått mig att kippa efter andan.

Jag stör mig också på brister i språket. Meningarna är ofta konstigt konstruerade, ofullständiga eller har bisatser som hängts på i onödan. Det är gott om syftningsfel och upprepningar. Sätter jag fart i läsningen kan jag försöka flyga över fartguppen i språket, men annars fastnar jag på dessa ständiga väghinder. Som tur är blir historien mer och mer spännande och när jag sugs in i händelseförloppet blir jag blind för språkfelen.

Sett till världsbygget, handlingen och karaktärerna är det här en fascinerande och imponerande historia. Däremot gör den bristande gestaltningen att jag aldrig kommer riktigt nära personerna. För just när det gäller de där förkrossande kärleksscenerna behövs det. När förklaringarna läggs åt sidan och karaktärerna får utrymme att agera på egen hand blir de mycket mer levande.

Det är svårt att bedöma en bok som har allt: spänning, romantik, en bra historia och ett väl genomtänkt världsbygge, men som brister i språk och gestaltning. Jag hoppas på att alla bitarna ska falla på plats i nästa bok. ”Månfolkets land” får fem kakor av tio möjliga.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Månfolkets land” av Caroline Hurtig

  1. En nöjd läsare skriver:

    Hej där!
    Jag läste din recension och kunde inte hålla med! Att det skulle vara brister i språket, ännu mer i gestaltningen? Nja. Språket skiljer sig ju (till det bättre) bara från första till andra boken, har du inte tänkt på det?🙂
    Gestaltningen är bra, jag hängde enkelt med i karaktärernas inre, personliga resor (jag sysslar med teater) men kan tänka mig att alla inte lever sig in så som jag gör och därmed kanske missar lite?
    Trist att läsa en så negativ recension när serien verkligen har utvecklats framåt så snabbt. Men alla har ju rätt till sin smak och åsikt🙂
    Ha det gott!

Kommentera

