I skuggan av Blå Jungfrun av Anna-Karin Andersson

Titel: I skuggan av Blå Jungfrun
Författare: Anna-Karin Andersson

Den här recensionen blir en av våra dueller då Lisa redan recenserat den. Jag håller med om att det är en spännande bok redan från början, men jag tycker ändå den är lite seg i början. Själva spökhistorien och det otäcka skulle kommit igång lite tidigare tycker jag. När det väl blir otäckt då blir den ryslig, vilket jag gillar. Man vet inte riktigt vem som spökar och varför förrän i slutet, och det håller läsaren på sträckbänken hela tiden.

Det här är en bok för alla som gillar spänning och framför allt spökhistorier oavsett ålder. Visst, huvudpersonerna är tonåringar men språket är ändå varierande och moget. Det är det som gör att den tilltalar alla.

Man vet som sagt inte vem som spökar och när man tror att man har klurat ut det händer något som ställer allt på ändan. Man läser till sista ordet med spänning.

Dock är det något med miljöbeskrivningarna som jag inte får grepp på. Till skillnad från Lisa är jag inte helt nöjd med dem. Om det är att jag inte förstår dem eller om de inte är tydliga nog vet jag inte. Ibland kan det ju vara så, att det som funkar för en läsare inte funkar för en annan. Oavsett är boken bra.

Av mig får den åtta kakor av tio.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Nathalie Sjögren, Skräck, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

