I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam

Titel: I havet finns så många stora fiskar          I havet finns så många stora fiskar
Författare: Sara Lövestam
Förlag: Piratförlaget
Inlägget skrivet av Uffe Frisell

Sara Lövestam är född 1980 och kom ut med sin debutroman, Udda, 2009.
Sen dess har det kommit ytterligare sex böcker och den senaste i raden är hennes första ungdomsbok, Som eld. (Släpptes 1 juli i år)
I havet finns så många stora fiskar, är den andra i ordningen. Här kommer några tankar om den.

Romanen kretsar kring Malte som är fem år och går på dagis. Malte försöker närma sig Kalle men vet inte riktigt hur man gör när man leker, eller tar kontakt. Ändå utvecklas en vänskap, de båda barnen emellan.

Mamma Kristin dricker för mycket och grälar med styvpappan Ove. Här finns också praon Nozat som är mer intresserad av sin mobiltelefon än praktiken på dagis. Bakom en gardin står Iakttagaren som från sin trygga lägenhet tittar på världen utanför utan att själv delta. I boken får vi också möta Roger som hjälper mamma och Ove genom att ta hand om Malte ibland. Ove är bara en snäll farbror som vill hjälpa till…eller är han verkligen det?

Kring dessa personer och udda karaktärer, bygger Sara Lövestam sin roman.
Den fångar mig som läsare genom ett rikt bildspråk och en historia som gör att jag vill veta mer. Men rätt snart kryper boken in innanför skinnet på ett ganska obehagligt sätt. Inte desto mindre är den både spännande och intressant. På ett suggestivt sätt lockar Sara Lövestam in mig som läsare i en mörk historia där det ändå finns en strimma hopp som jag klamrar mig fast vid och som håller mitt intresse vid liv. De sista tjugo sidorna sträckläste jag…och var stuptrött på jobbet nästa dag. Tack för det Sara.

Det här är första boken jag läser av henne, men jag tycker att hon är briljant, hon skapar nyanser och tankar hos sina karaktärer som är lätt att föreställa sig. Det här är verkligen en bok att läsa och även om du, kära läsare, både känner att den är obehaglig och väcker ilska, ångest och många andra känslor, så tror jag att du kommer att få svårt att lägga ifrån dig boken.

Om jag kommer att läsa fler böcker av Sara Lövestam?
Oja! Jag tycker att hon är alldeles lysande och har goda förhoppningar om nästa bok, som kommer att ligga på mitt nattduksbord inom en snar framtid.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Hem, Recensioner, Uffe Frisell. Bokmärk permalänken.

Kommentera

