Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story av David Levithan

hold_me_closer-levithan_david-30365996-4196527129-frntl

Titel: Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story
Författare: David Levithan
Förlag: Dutton Juvenile
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

Efter att ha läst Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan skrev jag en recension om den till bloggen och en av våra läsare tipsade mig om att Tiny Cooper, en karaktär i boken, har fått sin egen bok nu. Jag såg genast till att försöka hitta den eftersom jag fastnade för Tiny och ville veta mer om honom. Biblioteket nappade på mitt inköpsförslag och jag har nu fått nöjet att läsa Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story av David Levithan.

Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story marknadsförs som en companion book till Will Grayson, Will Grayson. Jag tycker att det är helt rätt eftersom man verkligen inte skulle få samma upplevelse av Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story om man inte läst Will Grayson, Will Grayson först. Tillsammans skapar de en mer fullständig historia. Tinys bok är uppbyggd som den musikal som spelar en stor roll i Will Grayson, Will Grayson. Man får alltså läsa manuset till musikalen blandat med Tiny Coopers egna tankar om sin musikal och hur läsaren skulle kunna göra om läsaren själv ville spela upp Hold Me Closer på scen, med tankar om rollbesättning, rekvisita, musik och allting som behövs för att en musikal ska bli hel. Det viktigaste jag ville få ut av att läsa boken var att veta mer om Tinys förflutna, hur han kom att bli den han är när berättelsen i Will Grayson, Will Grayson utspelar sig. Musikalen är bokens huvudpoäng men genom att ge läsaren sina tankar om musikalen berättar Tiny också om sig själv och sitt liv.

Jag läste boken snabbt eftersom jag gillade den och jag ger den ett högt betyg. Jag ger den inte det högsta betyget dock för jag gillar inte riktigt att läsa teatermanus utan föredrar att läsa “vanligt” utformade böcker. Jag märker att jag har lättare för att nå berättelsen då. 9 kakor av 10 får Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story av mig dock, eftersom det var en väldigt trevlig bok att läsa och musikalen i sig är genomtänkt, rolig och sorglig.

David Levithan (född 1972) är en amerikansk barnboksredaktör och författare. Hans första YA-bok Boy Meets Boy gavs ut 2003. Levithan är också grundare och redaktör på bokförlaget PUSH. Nick and Norah’s Infinite Playlist som är skriven av Levithan och Rachel Cohn och utgiven 2008 har filmatiserats. Tillsammans med John Green skrev Levithan Will Grayson, Will Grayson. Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story är companion book till Will Grayson, Will Grayson.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story av David Levithan

  1. Vad kul att biblioteket köpte in den, och vad roligt att den faktiskt är bra. Ska göra en omläsning av ”WG” snart, och sedan läsa den här. Tycker mycket om Tiny och att få fördjupa honom vore väldigt roligt.

Kommentera

