Efter Ekot av Olivia Bergdahl

efter-ekotTitel: Efter Ekot
Författare: Olivia Bergdahl
Förlag: Ordfront
Inlägget är skrivet av Erica Engdahl

När jag hörde att Olivia Bergdahl gett ut sin första roman blev jag naturligtvis sugen på att läsa den. Hon är fantastisk på det där med att bygga stora ting med “bara” orden som sina byggklossar, det visste jag efter att ha hört och sett henne på scen otaliga gånger. Jag fick tag på Efter Ekot vid en bokswap och satte igång med att läsa den för någon dag sedan.

Jag fastnade direkt. Bergdahl skapar en komplex och intressant karaktär vid namn Fanny och läsaren anar nästan omgående att något inte riktigt står rätt till. Fanny är hos sin mormor på landet och under tiden hon är där tänker hon tillbaka på saker som hänt henne och sakta men säkert rullas en fruktansvärd historia upp om kärlekens ljusa men också mörka sidor, om kontroll och om att tappa kontroll, om trygghet och bristen på trygghet, om att ge upp och om stor sorg. Berättelsen är så himla trovärdigt beskriven och jag kan se framför mig hur detta kan hända var som helst och när som helst. Jag vill Fanny så väl när jag läser boken och jag är orolig för henne och jag hoppas så mycket på ett lyckligt slut. Jag var helt tagen när jag läst sista sidan.

Det är lätt att fastna i Efter Ekot och läsa och läsa och läsa. Språket känns lätt och genomtänkt och karaktärsbygget är fantastiskt. Jag ser miljöerna framför mig. Platserna i Göteborg kan jag direkt relatera till eftersom jag varit där mycket och mormors hus och trakten där hon bor är beskriven på ett sånt sätt att jag lätt ser allting framför mig. Efter Ekot är en välskriven bok om en fruktansvärd situation. Den får 9 av 10 kakor av mig och jag rekommenderar den till läsare som vill läsa en bok som verkligen tar sig in och berör.

Olivia Bergdahl fyller 26 år i år och kommer från Göteborg. Hon har sysslat med estradpoesi och poetry slam i många år. Hon vann SM i poetry slam i Helsingborg 2007 och samma år gavs hennes bokdebut Demo ut. 2014 kom hennes första roman Efter Ekot.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Erica Engdahl, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

