The Fry Chronicles av Stephen Fry

9780141039800Titel: The Fry Chronicles
Författare: Stephen Fry
Förlag: Penguin Books
Inlägg skrivet av Erica Engdahl

Jag har sett Stephen Fry och hört honom i mer än vad jag läst av honom men jag vet att han är fantastisk på det där med att uttrycka sig. Jag läste den första delen av hans memoarer, Moab is my Washpot, som handlar om Frys barndom och skoltid och alldeles i dagarna har jag läst ut den andra delen av memoarerna, The Fry Chronicles, som handlar om hans tid på universitetet och hur han skulle komma att börja skriva och uppträda.

Jag har lärt mig jättemycket om Frys förflutna genom att läsa båda hans memoarer men främst The Fry Chronicles eftersom jag tycker att hans skådespeleri och skrivande är mycket intressant. I The Fry Chronicles berättar Fry om sin tid på Cambridge och hur avslappnad attityd till studier Cambridge som institution har. Han berättar också om hur han började spela universitetsteater och hur han träffade och började skriva och uppträda med Hugh Laurie, också känd som doktor House. Frys språk är väldigt spännande då han ibland uttrycker sig som den föredetta Oxbridgestudent han är med tjusiga formuleringar och akademiska toner och ibland skriver rakt ut om könsorgan och urin. Som läsare finns det ingen förvarning för vad som komma skall; det är bara att läsa och njuta av Frys sätt att jonglera med orden. Boken är innehållsrik, intressant och rolig och jag tycker om den även om jag inte brukar gilla självbiografier.

8 av 10 kakor får The Fry Chronicles av mig då jag gillade den men tyckte att den var lite väl torr och tung på sina ställen. Men det är väl akademikern i Stephen Fry som tittar fram kan jag tänka.

Stephen Fry är en brittisk författare, skådespelare, komiker, Sherlock Holmes-entusiast, ljudboksinläsare, filmskapare, journalist med mera. Han har en lång lista av bedrifter till sitt namn som inkluderar insatser i bland annat serien Blackadder (1986-1999), serien A Bit of Fry and Laurie (1987-1995), serien Jeeves and Wooster (1990-1993), den otecknade filmversionen av Alice in Wonderland (2010) och filmen Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) och han har också gjort en fantastisk inläsning av hela bokserien om Harry Potter.

Det här inlägget postades i Biografier, Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

