Looking for Alaska av John Green

51CZVGohc6L._SY344_BO1,204,203,200_

Titel: Looking for Alaska
Författare: John Green
Förlag: HarperCollins Children’s Books
Inlägg skrivet av Erica Engdahl

Jag gör ingen hemlighet av faktumet att jag är ett stort fan av John Green och hans böcker. Den allra första boken av Green jag läste var Looking for Alaska och jag plockade upp den eftersom jag skulle vikariera i en gymnasieklass som höll på att läsa den i engelskan och jag ville hålla en diskussion med dem om den. Jag läste hela boken på bara ett par dagar och föll hårt för den.

Boken handlar om Miles Halter, Chip Martin och den mystiska Alaska Young. Som i de andra böckerna av Green jag tycker allra bäst om är huvudkaraktären en förvirrad kille i tonåren som träffar och blir kär i en jämnårig tjej som är en svår nöt att knäcka. Miles, eller Pudge som han blir kallad på skolan, börjar på internatskola och hans rumskamrat Chip, eller Colonel som han kallar sig, presenterar honom för Alaska. Alaska är en tjej med svängigt humör som inte låter något stoppa henne när hon vill ha kul. Det blir dock fort tydligt att något inte är som det ska med Alaska och berättelsen handlar om skolåret då allting händer. Jag är svag för Greens sätt att skriva förvirrade tonårskillar och deras försök att förstå sig på mystiska tonårstjejer. Quentin försöker förstå sig på Margo i Paper Towns med varierade resultat och Pudge försöker förstå sig på Alaska i Looking for Alaska med lika varierade resultat. Det mesta av dramat i Looking for Alaska händer mellan karaktärerna även om internatskolemiljön lämpar sig för mycket bra hyss vilket berättelsens karaktärer naturligtvis också ägnar sig åt. Vem är Alaska egentligen? Varför är hon så upprörd? Var skulle hon i bilen den där natten? Kunde de egentligen ha gjort något annorlunda för att berättelsen skulle sluta på något annat sätt?

Looking for Alaska är en spännande berättelse där mycket av dramat är osagt, frågor förblir obesvarade, men Pudge mognar i ovissheten. Jag förstår att boken har blivit förbjuden i vissa skolor. Jag hade inte förbjudit den om jag fick bestämma eftersom det är en fantastisk berättelse som hanterar ämnet självmord på ett rakt och trovärdigt sätt. Sensmoralen är faktiskt inte att självmord alltid är en dålig lösning utan att vi inte kan veta helt säkert vad som ligger bakom att en annan person väljer att ta de beslut denne tar och göra de saker denne gör. Boken får 10 kakor av 10 av mig då den har det mesta en bok behöver för att göra mig nöjd; drama, bra upplägg, trovärdiga och hela karaktärer, intressant miljö och såväl roliga som tänkvärda och sorgliga delar.

Looking for Alaska blir den tredje av Greens böcker att filmatiseras. Den andra av Greens böcker att filmatiseras är Paper Towns som har biopremiär i Sverige i juli 2015.

John Green är en amerikansk författare som efter att ha tagit examen i engelska och samhällsvetenskap vid Kenyon College har skrivit böckerna Looking for Alaska (2005), An Abundance of Katherines (2006), Paper Towns (2008), Let It Snow: Three Holiday Romances (2008) tillsammans med Maureen Johnson och Lauren Myracle, Will Grayson, Will Grayson (2010) tillsammans med David Levithan och The Fault in Our Stars (2012). Förutom att skriva gör Green också en vlog som heter Vlogbrothers tillsammans med sin bror Hank. Sommaren 2015 har filmatiseringen av Greens bok Paper Towns premiär.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

