Will Grayson, Will Grayson av John Green och David Levithan

wgwg2

Titel: Will Grayson, Will Grayson
Författare: John Green och David Levithan

Förlag: Dutton Books
Inlägg skrivet av 
Erica Engdahl

John Green har skrivit mycket bra. Jag har läst fyra av hans böcker tidigare och har i dagarna avslutat en femte. Will Grayson, Will Grayson har Green skrivit tillsammans med David Levithan och jag faller för den redan i den absoluta början av berättelsen då karaktärerna pratar om att de ska på en spelning med Neutral Milk Hotel, ett band som jag själv gillat i ganska många år.

Boken handlar om Will Grayson och hans bästa vän Tiny Cooper och också om en annan Will Grayson som bråkar med sin kompis Maura och blir lämnad ensam. Ödet leder till att Will och Will möts en kväll i Chicago och detta förändrar båda deras liv. Det bästa med Will Grayson, Will Grayson är karaktärerna och hur de är uppbyggda. Jag kommer på mig själv väldigt ofta med att konstatera att jag gillar böcker på grund av karaktärerna mer än själva berättelsen. Tvärtom mot vad många andra säger måste jag konstatera att den bok av Green jag tyckt minst om var The Fault in our Stars och jag tror det är för att jag inte tycker att han skriver tjejer lika bra som han skriver killar. Will, Will och Tiny i Will Grayson, Will Grayson är trovärdiga karaktärer, hela karaktärer som drabbas av både det ena och det andra och känner sig missförstådda, ensamma, ledsna, glada, arga, övergivna, kära och mycket annat. Will som bråkar med sin kompis Maura lider av depression och jag tycker verkligen att Green och Levithan lyckas med att beskriva en deprimerad persons tankegångar på ett trovärdigt, rått och verkligt sätt.

På samma sätt som Per Nilssons Du & Du & Du väver ihop några olika karaktärers berättelser till en och samma händer detta även i Will Grayson, Will Grayson och det sker på ett oväntat men ändå bekvämt och givet sätt och jag njuter av åkturen som är Wills, Wills och Tinys liv. Tiny är navet och han förenar Will och Will på ett vackert sätt.

Jag njöt från början till slut och rekommenderar Will Grayson, Will Grayson varmt till den som uppskattar berättelser om vilsna människor, smärta och kärlek. Jag ger denna fina bok 9 kakor av 10 men bara för att jag tycker att den lätt kunde ge mig 100 sidor till av berättelse om Will, Will och Tiny. Jag vill läsa mer! Förutom det är boken en njutning från början till slut och jag kunde inte låta bli att fortsätta läsa.

John Green är en amerikansk författare som efter att ha tagit examen i engelska och samhällsvetenskap vid Kenyon College har skrivit böckerna Looking for Alaska (2005), An Abundance of Katherines (2006), Paper Towns (2008), Let It Snow: Three Holiday Romances (2008) tillsammans med Maureen Johnson och Lauren Myracle, Will Grayson, Will Grayson (2010) tillsammans med David Levithan och The Fault in Our Stars (2012). Förutom att skriva gör Green också en vlog som heter Vlogbrothers tillsammans med sin bror Hank. Sommaren 2015 har filmatiseringen av Greens bok Paper Towns premiär.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Erica Engdahl, Recensioner, YA (young adults). Bokmärk permalänken.

Kommentera

