Aktuella novellantologier

Intresset för novellantologier verkar bara öka. Med detta som ursäkt kan jag inte låta bli att tipsa om två aktuella böcker där cookizar medverkar😉 Dels har vi antologin ”Bakom masken” där Pebbles Karlsson Ambrose deltar med två skräcknoveller och dels ”Över en fika” där undertecknad bidrar med novellen ”Mod”.

Bakom_masken_framsida_130x210

Pebbles berättar att hennes ena novell heter ”Barndomsminnen” och är en konstig berättelse om hur livsfarligt det kan vara att besöka sina barndoms trakter. Den andra heter ”Jenny hänger i persiennsnöret” och är en läskig berättelse om vad en ung kvinna kan göra när hon har tillgång till svart magi. Det kändes lite ovant att skriva skräck, tycker Pebbles. Hon har behandlat ämnen som ligger nära henne själv, i och med att hon skrivit om två olika karaktärer som båda har en egen verklighet som inte delas med de flesta andra. Den ena är maktlös och den andra maktfullkomlig. ”Kanske funderar jag på hur ens egen verklighetsuppfattning av saker och ting kan ge en styrka och/eller sända en in i fördärvet?” reflekterar hon.

Idén till projektet kom ur Facebookgruppen Författarsällskapet. Temat för antologin är vad som döljer sig bakom masken. Fjorton författare har funderat över det, vilket har genererat tjugotvå spännande noveller. Det går att läsa mer om projektet på hemsidan www.bakommasken.se Boken har även en egen gillasida på Facebook. Den går att beställa på hemsidan och i nätbokhandeln. Författarna har alla bestämt att skänka 10 000 kr av den framtida vinsten till Läkare utan gränser, för att stödja deras arbete runtom i världen. Det känns fint att få bidra, tycker Pebbles.

LITEN

Jag, Catrine Tollström, medverkar som en av 32 författare i antologin ”Över en fika” som ges ut av Ariton förlag. Läsarna får ta del av oväntade möten, skratt, tårar, gemenskap och insikter. Vissa berättelser är självupplevda, andra fiktiva. En del författare är debutanter medan andra är väl etablerade. Mitt bidrag ”Mod” handlar om att våga ta ett avgörande steg i livet. Jag ska förstås inte recensera en bok där jag är med, men måste medge att jag är stolt över att få bidra i denna sköna blandning texter. Ulrika Alenfelts novell manade faktiskt fram en liten tår i ögat och Dag Öhrlunds tänkvärda alster skiljer sig verkligen från mängden. Novellantologin har fått uppmärksamhet i media i och med den releaseturné som dragit fram över landet. Boken finns förstås att köpa på Bokus och Adlibris.

öboook

Nu laddar jag om för Ariton förlags kommande antologiprojekt som blir ännu större och sträcker sig i en serie ända fram till våren 2016. Mer om det senare.

Först längtar jag efter ledighet så jag kan ta mig an bokhögarna som väntar. Önskar alla riktigt sköna helgdagar med massor av läsning!

/Catrine Tollström

Det här inlägget postades i Böcker skrivna av Cookiez, Catrine Tollström, Hem, Novellsamling, Pebbles Karlsson Ambrose, Skräck och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

