Halloweentips!

de-vassa-tandernas-skogde-dodas-strandden-morka-staden

Carrie Ryans trilogi De vassa tändernas skog, De dödas strand och Den mörka staden

Bästa böckerna jag har läst i år! Med en suggestiv berättarröst, ett driv och en nerv som får mig att läsa genom hela natten är Carrie Ryans zombie-trilogi något av det bästa jag läst, någonsin. Jag hade väl aldrig trott att jag skulle gilla böcker om zombies! Det borde väl vara ganska … dött? Men nej, det här var helt otroligt bra.

Jag gillar ju som bekant böcker inom fantastik, äventyr och böcker för unga vuxna. De här böckerna prickar in alla tre kategorierna. Dessutom har jag en förkärlek för katastroffilmer och kommer de här böckerna som film, hoppas jag att jag vågar titta.

Den första boken, De vassa tändernas skog, var så spännande att jag läste hela natten. Handlingen är ett apokalyptiskt framtidsscenario där världen har tagits över av zombier. Människorna överlever genom att stänga in sig på platser som blir som isolerade öar och tappar kontakten med omvärlden. Mary växer upp i en by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel och strikta regler beslutade av byns kloster. Byborna fruktar de oheliga som då och då gör inbrytningar genom stängslet. När det händer måste de ta sin tillflykt till plattformar uppe i träden för att inte bli bitna och smittade.

Mary har svårt att hitta en plats som passar henne i byn. Eftersom ingen friar till henne tvingas hon leva i klostret. Hon gör försök att anpassa sig men känner att livet borde innehålla mer. Snart får hon också skäl att misstänka att de inte är den enda byn i skogen och att nunnorna i klostret vet mer än vad de berättar. Som den ungdomsroman detta är så finns det även en problematisk kärlekshistoria: Mary slits mellan pojken som älskar henne och pojken som hon själv älskar. Det här är förstås bara början, mer än så tänker jag inte avslöja.

De vassa tändernas skog är skriven helt och hållet ur Marys synvinkel. I De dödas strand är det istället Gabry som vi får följa. Båda böckerna är skrivna i jag-perspektiv och presens med en hög närvarokänsla och mycket inre dialog. Händelserna avlöser varandra i strid ström och världsbygget är genomtänkt och känns trovärdigt.

Gabry växer upp i en fyr vid havet. När det stormar spolas mängder av mudon upp på stranden. Gabrys mor, fyrvaktaren, har till uppgift att döda dessa mudon som hotar samhället. På andra sidan avspärrningarna ligger en nöjespark som lockar ungdomar att bege sig ut på förbjudet område. Gabry är rädd och vill inte följa med, men låter sig övertalas av Catcher som hon gillar. Utflykten slutar i en katastrof som kommer att hota hela Gabrys tillvaro och få henne att ifrågasätta vem hon egentligen är.

Som berättarröst är Gabry precis lika inlevelsefull som Mary. Men där Mary är modig och stark, är Gabry rädd och osäker. Hennes tvekan och grubblande leder dessvärre till att det blir mycket upprepningar i texten. Trots detta leder handlingen framåt med samma driv som i De vassa tändernas skog. Även här finns två pojkar som huvudpersonen slits mellan. Slutet bjuder på många oväntade överraskningar och även kopplingar till den första boken. Det blir också en riktig cliffhanger som gör att man måste läsa nästa bok.

I Den mörka staden bor Annah som har lärt sig hur man överlever på egen hand. Hon väntar på att hennes ”bror” Elias ska komma tillbaka efter sin tjänstgöring hos Rekryterarna som för en kamp mot pestråttorna. Fastän Elias tjänstgöringstid har tagit slut har han ännu inte återvänt. Till slut bestämmer Annah sig för att lämna staden, men på vägen ut ser hon något som förändrar allt. Ovetande om den hord av pestråttor som närmar sig staden bestämmer hon sig för att stanna.

Annah är bestämd där Gabry var osäker. Hon är en handlingskraftig överlevare och tvekar sällan. Av de olika berättarrösterna i böckerna är det Annah jag gillar bäst. Hon är en stark hjältinna som även har förmågan att vara omtänksam, moralisk och sårbar. Mot alla odds kämpar hon mot en värld som håller på att falla sönder omkring henne. Någonstans där, bland död och ruiner, kommer hon både att mista sin kärlek och att finna kärleken på nytt.

Jag vill rekommendera de här böckerna framför allt till dem som läst och gillar Hungerspelen-trilogin och Divergent-trilogin. Enligt min åsikt är böckerna bättre än Hungerspelen-trilogin. Vad gäller Divergent-trilogin kan jag inte jämföra eftersom jag ännu inte hunnit läsa böckerna. Jag har bara sett den första filmen.

Carrie Ryans zombie-trilogi får 10 stora kakor av mig. När mörkret sänker sig över vårt land är det de här böckerna du ska läsa!

/Lisa Rodebrand

De vassa tändernas skog ISBN 978 91 7355 168 7

De dödas strand ISBN 978 91 7355 228 8

Den mörka staden ISBN 978 91 7355 302 5

Böckerna har getts ut på svenska av Styxx Fantasy

 

Det här inlägget postades i Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, Skräck, Ungdom, Vi tipsar!, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Halloweentips!

  1. Lena skriver:

    Läste dessa böcker förra hösten och tycker att de är ruggigt bra!!

Kommentera

