Morganas själar – Iskall eld av Rozanna Lundbergh Jensen

Titel: Morganas själar – Iskall Eld
Författare:
Rozanna Lundbergh JensenFörlag: Vulkan

Inlägget skrivet av Nathalie Sjögren

Baksidestext: De tolv männen är tillbaka i Tarragon, där begynnelsen för deras och deras förfäders tro grundlades en gång för flera hundra år sedan. Nu har tiden kommit för de tolv att planera sin storslagna återkomst. Deras nya ledare har fötts och den kommande makten är ett faktum. De tolv männen ser fram emot en ny och spännande tid då allt kan hända. Ingen utanför kretsen kommer ens att kunna ana vad som är på väg att hända, förrän det är för sent.
Angie driver Morganas Själar, ett ungdomscenter för utsatta ungdomar. Tillsammans med polisen Nikki försöker de stoppa de krafter som dykt upp i deras stad.
Leo, en förmögen man i byggbranschen dyker upp och nästlar sig in i allt som händer runt centret. Angie misstänker att allt inte står rätt till.
När Angies vänner dör en efter en under mystiska omständigheter, växer sig misstanken starkare och det blir en hård kamp mellan det onda och det goda, där bara en sida kan vinna?

När jag läste baksidestexten blev jag nyfiken på att läsa den här boken. Vad var det för ondska och vilka var de tolv männen? Det hela började bra och jag blev allt mer nyfiken ju mer jag läste. Själva historien var bra och stundtals var den riktigt spännande, men det finns en del partier där berättelsen saktar ner.

Det jag märkte mest var att nästan alla dialoger började med att de hälsade på varandra och kallpratade innan de kom till saken. Just detta gjorde att tempot saktade ner och man ville komma till saken istället för att läsa hur personerna mådde. Detta kunde lätt fixats, genom en extra genomgång av manuset med hjälp av en lektör. Att stryka en del i manuset skulle gjort boken superspännande.

Jag menar att om man tätar till boken och tar bort saker som man som läsare förstår (visa istället för att tala om) är Morganas själar – Iskall eld en mycket bra bok. Man anar aldrig vem den onda är och det är kusligt att huvudpersonens vänner en efter en dör på mystiska sätt. Karaktärerna är intressanta och för historien framåt.

Det här är Lundbergh Jensens första bok och Iskall Eld är bara början på berättelsen om Morganas själar. Jag blir nyfiken på mer och jag tror att nästan bok kommer att bli otäck.

På grund av dialogerna som jag nämnde får boken fyra kakor av tio. Annars är det en spännande och otäck bok.

Om nathaliesjogren

Den nåltovande skräckförfattaren. Jag skriver böcker och är ullkonstnär.
Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Nathalie Sjögren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

