Min bokmässa 2014

Bokmässan 2014Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose.

I år var det andra gången i mitt liv som jag besökte bokmässan i Göteborg. Det är ett stort spektakel som pågår i dagarna fyra. Nästan 100 000 besökare var det i år som köpte böcker och fick dem signerade, lyssnade på författare och annat branschfolk och kryssade runt mellan mässmontrarna för att se det senaste.

Jag föreläserI år fick jag vara med i seminarieprogrammet och då ingick en liten lila VIP-bricka som gjorde att jag kunde lyssna på seminarium och fick känna mig allmänt viktig! : )

Det var nervöst att hålla ett föredrag för en sådan kräsen publik och stå i montern. Jag var mest i Ordberoende förlags monter, eftersom min andra bok såldes där – men gjorde ett kort inhopp i Recitos monter också för att prata om min sf-bok Bergsstjärnan.

Förläggare Ewa Åkerlind i monternJag kryssade runt mellan montrarna och hälsade på människor jag vill lära känna och träffade flera människor jag redan har en kontakt med på Facebook. Det var kul att träffa människor IRL som delar mitt skriv- och läsintresse. Det var också jätteroligt att träffa människor som jag inte träffar annars, mest de som inte bor i Stockholm (som jag). Jag fick också skaka hand med och äta lunch med författarkollegor som jag respekterar och beundrar.

Jan GuilloJag kollade in kändisar som Jan Guillou, Sara Lövestam, Ann Heberlein och Johanne Hildebrandt.  Jag köpte böcker och fick dem signerade. Jag lyssnade på föredrag och stod i montern och sålde böcker. Jag gick på trevliga små vinmingel, blev helt vansinnigt trött i fötterna och drack vatten i mängder. Jag försökte hitta vettiga saker att äta för vettiga priser. Jag gick på en förlagsmiddag och spenderade en hel del tid på vandrarhemmet där jag bodde.

Johanne HildebrandtDet hela var stökigt, rörigt, högljutt, jobbigt, trångt och svettigt, stirrigt, nervöst, tröttsamt, läskigt och helt fantastiskt, ljuvligt och underbart!

Tack bokmässan – jag hoppas vi ses nästa år igen!

Ann HeberleinSara Lövestam

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Vi testar!, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

Kommentera

