Som att flyga genom moln

Titel: Som att flyga genom moln
Författare: Gunilla With
Förlag: Heart Dreaming Publishing

Omslag

Tvåbarnsmamman Gunilla With lever ett aktivt och innehållsrikt liv. På semester i Thailand upptäcker hon en knöl i bröstet. Prognosen ser mörk ut.

Den här boken låg länge på mitt bord i väntan på att bli läst. Jag behövde mobilisera, anade att det skulle bli känslomässigt tufft. Det blev det också, men på ett positivt sätt. Jag satt på trappan till huset där jag bor, lutade ryggen mot ytterdörren och plöjde igenom hela Som att flyga genom moln på en eftermiddag. Det gick helt enkelt inte att sluta, även om planen var att ta in den i små doser. En cancerdiagnos är förstås fylld av smärta och ångest, just sådant som vi helst värjer oss emot. Ändå upplevde jag i viss mån att boken gjorde mig rustad och stark. Att påminnas om döden är ju samtidigt en påminnelse om att leva.

Genomgående illustreras den utsatthet som drabbar till följd av cancer, men texterna förmedlar också mycket positivt och uppmuntrar till filosofiska tankar. Sjukdomsförloppet fortskrider och vi som läser kan inte stoppa det. Däremot kan vi lära oss av det With skriver och i högre utsträckning bli medvetna om hur vi bemöter personer som bär på diagnosen. Få av oss passerar ju genom livet utan att på något sätt komma i beröring med den. Författaren funderar bland annat över livspusslet, reflekterar över sätt att försöka hitta sig själv på nytt och beskriver betydelsen av att fortfarande vara någon som räknas. Vikten av tydliga besked från vårdens sida illustreras genom känslan vi skulle få på en främmande plats om den röda pricken fallit bort från informationskartan, den som talar om var vi är någonstans. Hur ska vi veta vart vi ska när vi inte får veta var vi befinner oss?

With visar skicklighet som författare och stilist. Hon har byggt upp sina texter kring ögonblicksbilder och utifrån avgörande frågor. Flertalet av textavsnitten är reflekterande, upplysande och konkreta, medan andra är konstnärligt kreativa. Denna variation lägger en extra dimension till läsupplevelsen. Olika uttryckssätt illustrerar samma helhet. Samtidigt har vart och ett av dem sitt eget sätt att leta sig in hos mig som läsare, sin egen speciella förmåga att nå på olika plan. En välskriven dikt kan säga mer än en lång berättande text, eller komplettera med något som tydliggör innebörden. Withs upplevelser och budskap framställs t ex genom dagboksanteckningar, citat, poesi, punktlistor, journalanteckningar, tips för stöd och inspiration, brevväxling mm. Jag måste speciellt nämna en helt fantastisk och trösterik sagoberättelse som With döpt till Orions bälte. När jag läste den gick den inte att hålla tillbaka tårarna.

Texten undviker att bli sentimental, ändå kan vi som läsare hela tiden ana glimtar av de känslostormar som rasar. Withs förmåga att måla levande bilder leder oss påtagligt nära. Det känns som att vara en bekant som går intill, vid hennes sida. Många människor använder skrivande som terapi och det är förstås väldigt bra för deras egen del, men behöver inte alltid vara intressant för en främmande läsare. I detta fall uppstår inte alls sådana problem. Det är så tydligt att With riktar sig till utomstående och att hon drivs av stark önskan att säga något direkt till oss. Som att flyga genom moln både berör och berikar. Tyvärr hann inte riktigt hela bokmanuset bli färdigskrivet. Gunilla With dog 29 juni 2013. Utifrån hennes önskan har materialet färdigställts av vännerna i en skrivgrupp där hon ingick.

Både förra året och i år har det släppts flera böcker där vi får följa människors kamp mot cancer. Varje öde är förstås unikt skildrat, men Som att flyga genom moln skiljer sig från de andra genom sin omväxlade struktur och speciella gestaltning. Jag gillar att tankeväckande reflektioner och konkreta tips vävs in vid sidan om beskrivande händelseförlopp. Det är starkt, välskrivet, gripande, tänkvärt och upplysande, med budskap som de flesta av oss behöver. Jag kommer att läsa vissa texter igen och förmodligen tar jag dem till mig på olika sätt under olika delar av livet.

Trots att Gunilla With förlorade sin kamp mot cancern förmedlar hon fortfarande en känsla av livskraft till oss som tar del av hennes bok. Det här är verkligen en läsupplevelse jag rekommenderar!

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Facklitteratur, Hem och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.