Konsekvenser av att dö

Titel: Konsekvenser av att dö
Författare: Rose Marie Bouw
Förlag: Ordberoende förlag

konsekvenser-pocket

Nu har jag gått utanför min vanliga genre igen. Konsekvenser av att dö inleds med en traumatisk förlossning och det är knappast något som normalt skulle locka mig. Att jag ändå kände mig manad att läsa beror framförallt på att Rose Marie Bouw har ett driv och en berättarröst som skiljer sig från mängden. Hennes språkliga uttryck suger in och förtrollar, gjorde mig nästan andfådd i de dramatiska avsnitten.

Stunden då ens barn kommer till världen ska ju vara det yttersta ögonblicket av lycka, fyllt av euforisk kärlek och vördnad för livet. Men om det inte blir så, om det istället blir början på ett långt helvetiskt mörker som får en att stundtals se döden som den enda vägen ut? I Konsekvenser av att dö får vi följa Anne-Sofie vars förlossning inte blir som förväntat. Hon sjunker in i psykisk sjukdom som det kommer att ta år att tillfriskna från. Dessutom kommer det att ta tid att läka såren efter personer som ville väl men som aldrig tog sig tid att lyssna eller var intresserade av att förstå.

Texten hade mått bra av att kortas ned på ett par ställen och den kan kännas lite väl koncentrerad kring berättarjaget. Vi får inte någon djupgående inblick i relationen till barnet eller i förhållandet till pappan. Det mesta i intrigen kretsar kring huvudpersonens psykiska mående. Som läsare kommer man ovanligt nära. Stundtals känns det som att kastas runt i en torktumlare; en turbulent färd kantad av paranoia, ångest, självförakt och apati. Jag som arbetar med personer som har psykiatriska diagnoser får värdefulla inblickar som jag kommer att bära med mig. Alla borde låta sig bli berörda av Konsekvenser av att dö, men jag hoppas speciellt att personal inom vård- och omsorgsyrken läser den. Det mest centrala budskapet är nämligen vikten av att bli hörd och förstådd.

Sammanfattningsvis har Rose Marie Bouw målat upp en känslomässigt stark och omtumlande berättelse som det vore omöjligt att inte bli fängslad av. För att sätta höga betyg vill jag till exempel mötas av ett komplicerat intrigbygge, bli överraskad eller känna att det bränner till på djupet mellan människor. Sådant är svårt att utgå ifrån när det gäller ett så pass begränsat tema som i denna bok. Ändå får Konsekvenser av att dö hela 8 kakor, framförallt på grund av högt läsvärde, bra budskap och ett ovanligt drivet språk.

Författarens andra bok som har titeln Det krävs tusen vackra ord släpptes nyligen och har recenserats av Nathalie Sjögren här på Bookiecookiez. På förlagets hemsida kan du läsa mer om Rose Marie Bouw och hennes författarskap.

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Catrine Tollström, Hem och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.