Världens roligaste träningsbok

Titel: Världens roligaste träningsbok
Författare: Magdalena Bibik och Janne Westerlund
Förlag: Hoi
Bloggat av Catrine Tollström

varldens-roligaste-traningsbok

Fler än jag som har vräkt på med grillsåser och kalorihaltiga drycker i sommar? Hösten kan ju i så fall få bli ett avstamp för hälsa och goda vanor. Träningslitteratur är inget jag vanligtvis brukar läsa, men i detta fall kunde jag inte låta bli. Titeln ”Världens roligaste träningsbok” hintade om att passa en trögstartad kvinna med stel kropp till följd av ett alltför tight förhållande till sin dator. Här behövs träningsmotivation av bibliska mått!

Gifta paret Magdalena Bibik och Janne Westerlund har skrivit en annorlunda bok där mycket komik ligger i att båda har helt skilda bilder av motion. Bibik är träningsguru, föreläsare, kostrådgivare, personlig tränare mm vars livsstil kännetecknas av hälsa. Westerlund är komiker, radiopersonlighet och MMA-ringannonsör med ett närmare förhållande till fotboll och öl än till träning. Tillsammans visar de hur de får sina skilda ingångslägen till träning att synka och är samtidigt ett levande bevis på hur ett parförhållande mår bra av olikheter. Det handlar främst om att ha kul ihop.

Boken, som är personligt skriven, ger oss träningsprogram för styrka på olika nivåer med snygga bilder till. Vi får också ta del av kostråd; Bibik skriver t ex om hälsogröt, medan Westerlund lär oss göra en perfekt tunnbrödsrulle samt en rad andra recept varav samtliga har korv som huvudingrediens. Bäst är alla personliga reflektioner där författarna bjuder på sig själva. Jag gillade framförallt Westerlunds små textrutor med rubriker som ”Hört på gymmet” och ”Gjort på gymmet”. Alla gymägare med humor borde förstora dem och hänga upp i receptionen.

Bibik delar med sig av en rad tips för att stärka motivation. Hon betonar att träning ska vara lustfylld och ger oss knep för att göra passen mer lekfulla. För, som hon skriver: ” … den bästa träningen är den som faktiskt blir av!” Boken får mig att inse att det kan vara riktigt kreativt att gymma. Det finns ju oändliga möjligheter att pimpa rolighetsnivån. Bibik tipsar t ex om att spela kort medan man ligger i plankan. Något liknande kommer jag definitivt att testa.

Jag som bland annat jobbar med att uppmuntra människor till att förbättra sin hälsa blir inspirerad och dessutom grymt taggad att utveckla min egen träning. Nu är det bara att dra på sig gymkläderna! Om motivationen sviker någon dag kan jag ju alltid läsa Världens roligaste träningsbok igen. Rekommenderar den varmt, men avstår från att sätta betyg eftersom jag har en bok utgiven på samma förlag.

Du hittar den t ex hos Adlibris, Bokus eller CDON.

/Catrine Tollström

Det här inlägget postades i Catrine Tollström, Facklitteratur, Hem och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

